Swedish Space Corporation; Rymdbolaget

Rymdobservatoriet Odin får leva vidare!

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 14:57 CET

Idag kom det positiva beskedet från Rymdstyrelsen, driften av den svenska forskningssatelliten Odin förlängs till april 2007. Odin som nyligen fyllde fem år i bana får alltså fortsätta leverera viktiga vetenskapliga data till forskarna under ytterligare ett år.

Driften som sköts från Rymdbolagets satellitstation på Esrange kommer att automatiseras och förenklas vilket gör att man får ner kostnaden betydligt. Driftkostnaden kommer att uppgå till ca 11 miljoner.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Rathsman
Vice President, Kommunikation och Affärsutveckling
Rymdbolaget
Tel. 08-6276262, e-post: anna.rathsman@ssc.se

För mer information om Odin, se www.ssc.se

Rymdbolaget är en komplett rymdindustri. Vi utvecklar, sänder upp och handhar driften av rymdsystem. Från Rymdbolagets egen raketbas, Esrange utanför Kiruna, sänder vi upp sondraketer och höghöjdsballonger. Där har bolaget också en stor anläggning med ett tiotal antenner och kontrollrum för satellitkontroll och datamottagning åt kunder över hela världen. Vid vårt tekniska centrum i Solna konstruerar och utvecklar vi satelliter, sondraketer och delsystem för dessa, samt flygburna system för miljörelaterad havsövervakning. Rymdbolaget arbetar också med satellitbaserad telekommunikation genom delägande i och tekniskt stöd åt SES Sirius som säljer TV-distribution och andra teletjänster via sina Sirius-satelliter, samt via vår markstation för satellitteletjänster - Stockholm Teleport. Rymdbolaget har ca 300 anställda och ägs av staten genom Näringsdepartementet.

Anne Ytterskog
Information manager