Lemontree Enterprise Solutions AB

Rymdstyrelsen anlitar Lemontree för övergången till modern e-arkivering

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 14:52 CET

Fjärde myndigheten på kort tid som väljer Lemontree och LAIM för att underlätta övergången till modern e-arkivering

Stockholm 28 februari 2011 – Den växande mängden digital information som hanteras av myndigheter innebär förändrade förutsättningar för arkivering då varken kraven på transparens eller offentlighetsprincipen gör undantag för digital information.

Riksarkivet har tagit fram ett antal föreskrifter som anger hur digital information ska arkiveras vilket ställer krav på en övergång till modern e-arkivering för landets myndigheter. Osäkerheten om hur övergången till modern e-arkivering ska genomföras är dock stor och rätt genomförd finns även stora effektiviseringsvinster att hämta.

Lemontree har tagit fram en utförlig femstegsmetod (LAIM) som inkluderar instruktioner, mallar och aktiviteter som underlättar och kvalitetssäkrar övergången till modern e-arkivering i enlighet med Riksarkivets föreskrifter.

Rymdstyrelsen är den fjärde myndigheten på kort tid som valt Lemontree och LAIM för att säkra en snabb och effektiv övergång till modern e-arkivering.

Läs mer om Lemontrees lösningar för modern e-arkivering på www.lemontree.se/Verksamhetsomraden/e-arkivering/.

Om Lemontree

Lemontree levererar lösningar inom integration, dokument- och ärendehantering, e-arkivering och quality management. Lemontrees koncept är att skapa marknadens mest attraktiva erbjudanden genom att kombinera världsledande produkter med egen spetskompetens inom teknik och marknad.

Bland Lemontrees produktpartners märks bland annat Autonomy, FormPipe, Progress Software, Nordic Edge och HP. Lemontree levererar även kvalificerade konsulttjänster med fokus på strategi och informationsteknik. Lemontrees kunder är främst aktörer inom telekom, offentlig verksamhet, försäkring och finans. Lemontree grundandes 1999 och har huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i Norge med kontor i Oslo. Lemontree är ett Gasellföretag och har sedan 2010 den högsta kreditratingen AAA. Besök www.lemontree.se för mer information.