Sällskapet Ryska Huset

Rysk filmfestival i Stockholm och Uppsala 12 – 20 april 2013

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2013 21:26 CET

I Uppsala och Stockholm jobbar ett tjugotal medarbetare för fullt med att förbereda den fjortonde upplagan av den ryska filmfestivalen KinoRurik. Festivalen planeras att pågå mellan den 12 och den 20 april i Uppsala med en galavisning i Stockholm den 19 april.

Trots att den ryska filmindustrin är väldigt produktiv, är det relativt få filmer som når de svenska biograferna. Detta vill arrangörerna av KinoRurik råda bot på genom att visa ett blandat urval nya ryska filmer ur olika genrer, kryddat med några sovjetiska klassiker. Varje år brukar flera av filmerna ha sin Sverige- eller Nordenpremiär på festivalen. Filmerna är textade på engelska – för att även de som inte talar ryska ska kunna ta till sig innehållet.

Förutom filmvisningar så planeras även närkontakt med gäster från den ryska filmbranschen och en rad andra kulturevenemang som rör litteratur, konst, musik, dans och mode.

– Det är roligt att filmfestivalen håller på att utvecklas till en kulturfestival, säger festivalchefen Andrej Lakstigal. KinoRurik arrangeras av den ideella föreningen Sällskapet Ryska Huset, som har som syfte att popularisera rysk kultur i Sverige.

Under festivalen får besökarna vara med och ge betyg på filmerna så att publikens favoritfilm kan tilldelas priset ”Årets Rurik”. Rurik var en vikingahövding som enligt sägnen reste österut och blev härskare i det forntida Ryssland. Genom att skicka vinnarstatyetten Rurik tillbaka till en rysk filmmakare hoppas arrangörerna att bidra till fortsatta goda kulturrelationer mellan Sverige och Ryssland.

För mer information om festivalen, se www.kinorurik.nu. För ackreditering och mer pressinformation, kontakta Anja och Jeanna på press@kinorurik.nu.

KinoRurik arrangeras av den ideella föreningen Sällskapet Ryska Huset, som har till sitt syfte att popularisera rysk musik, teater och film i Sverige. Främst sker detta genom den årliga filmfestivalen KinoRurik. Föreningen grundades 10 januari 2000.