Kvinnoforum

Ryska journalister gör TV inslag om den svenska jämställdheten

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 10:17 CEST

Den 2-8 september besöker en grupp ryska journalister Stockholm för att producera kortfilmer på olika teman om svensk jämställdhet – något som både fascinerar och väcker frågor i Ryssland. Besöket är en del av projektet ”Gender and media in Russia” som finansieras av Sida och drivs av Stiftelsen Kvinnoforum.

”Syftet är att bemöta stereotyp medierapportering och visa på vikten av att se både kvinnor, män och deras olika perspektiv i TV rutan. Vi vet att det påverkar ett samhälles demokratiska utveckling” säger Bam Björling, ordförande för Stiftelsen Kvinnoforum.

Journalisterna kommer att träffa politiker (t.ex. Cecilia Malmström), näringslivet (TeliaSonera) och kvinnor inom mansdominerade yrken (lastbilschaufför och yrkesmilitärer).

Exempel på ämnen som kommer att tas upp är ”Föräldraledighet för pappor”, ”Vardagen för en kvinnlig politiker”, ”Kvinnor inom armén” och ”Våld mot kvinnor i hemmet”. Materialet kommer att visas som nyhetsinslag i sex ryska regioner och nå runt 50 miljoner TV tittare. Många frågor som rör jämställdhet i Sverige väcker nyfikenhet i Ryssland. Ett exempel på detta är den svenska lag som ger män rätt till föräldraledighet.

”Det är ett helt nytt sätt att se på föräldraskap som ger männen tillfälle att se både de bra och svåra sidorna av barnuppfostran” säger Elena Petrova, en av de ryska journalisterna som är delaktig i projektet.

”Gender and media in Russia” har pågått sedan 2004 och är ett samarbete mellan Stiftelsen Kvinnoforum, ryska journalister, SVT och TV4. Inom ramen för projektet har metoder utvecklats för att motivera rysk media till gendermedvetenhet på arbetsplatsen.

KONTAKT :
Bam Björling, Ordförande Stiftelsen Kvinnoforum.
Telefon: 08-56 22 88 00/ 070- 373 68 05.
E-mail: bam.bjorling@kvinnoforum.se

Mina Jhowry, Projektledare, Stiftelsen Kvinnoforum