Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Ryska människorättsförsvarare besöker Stockholm

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2016 16:01 CEST

Östgruppen arrangerar 17-20 oktober sina årliga Rysslandsdagar i Stockholm.Genom seminarier och filmvisningar kommer vi att fokusera på rättssäkerheten i Ryssland, parlamentsvalet, oppositionens villkor, den allvarliga människorättssituationen på Krim och i Tjetjenien, samt på mediefriheten i Ryssland.

I samband med Rysslandsdagarna gästas vi av flera framstående ryska och ukrainska människorättsförsvarare, som också finns tillgängliga för intervjuer:

• Dmitrij Dinze, en av Rysslands mest välrenommerade advokater knuten till människorättsorganisationen Agora. Han har försvarat människor som utsatts för politiserade rättegångar, såsom konstnären Pjotr Pavlenskij, ukrainska filmregissören Oleg Sentsov, punkgruppen Pussy Riot samt Bolotnajafången Aleksej Gaskarov.
  • Anna Nemtsova, rysk journalist som skriver för Newsweek, Foreign Policy och The Daily Beast. Anna har rapporterat från kriget i Östra Ukraina, men har också länge bevakat krigen i Tjetjenien där hon även träffat hon den ökända tjetjenska diktatorn Ramzan Kadyrov. Anna vann IWMFs utmärkelse Courage in journalism award år 2015.
  • Nikolaj Rybakov, rysk oppositionsledare. I januari valdes Nikolaj till vice ordförande i det ryska liberala oppositionspartiet Jabloko, ett parti som lyckats samla många kända oppositionella och människorättsaktivister till sin lista inför parlamentsvalet som hölls i september. Nikolaj har sin bakgrund i civilsamhället och var tidigare ordförande i ryska miljöorganisationen Bellona.
  • Tamila Tasjeva, krimtatarisk människorättsförsvarare och ordförande i organisationen Krim SOS som verkar i Ukraina och på den ockuperade Krimhalvön. De dokumenterar människorättsbrott på Krim, hjälper internflyktingar som tvingats lämna Krim och bedriver påverkansarbete för att uppmärksamma världen på den akuta människorättssituationen som råder på Krim.

För mer information och bokning av intervjuer, kontakta Östgruppens projektledare Maria Hamberg på maria.hamberg@ostgruppen.se, eller 076-945 65 05

Östgruppen är en ideell organisation som verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.