Dialogos Förlag

Ryssland historia från Alexander II till Vladimir Putin - ny bok och föreläsning

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2014 15:54 CEST

En nyutkommen bok med beskrivning av landets dramatiska erfarenhet i ljuset av nya rön fram till dagens händelseutveckling presenteras av författaren, Martin Kragh på Kungliga Myntkabinettet i Gamla stan.
8 oktober kl.18-19 . Läs mer på http://www.myntkabinettet.se/kalendarium/forelasningar_2

Kraghs bok är den första på väldigt länge – på något språk – som tar ett helhetsgrepp på Rysslands ekonomiska och politiska utveckling från tsartiden fram till idag. Dagens Ryssland kan enbart förstås med hänsyn till landets historia. Rysslands historiska erfarenheter, som format dess institutioner, samhälle och kultur, är i ett europeiskt och globalt perspektiv unika.
Boken belyser bland annat:
-Svensk-ryska handelsförbindelser
-Industrialiseringen under såväl tsar- som sovjettiden
-Dagens Rysslands i ljuset av dess historiska erfarenhet

Martin Kragh, ekonomie doktor, är forskare vid Centrum för Rysslandsstudier i Uppsala och vid Institutet för ekonomisk-historisk och företagshistorisk forskning vid Handelshögskolan i Stockholm.

256 sidor. Illustrerad. ISBN 978-91-7504-271-8

PRESS: För ytterligare information och bokning av intervjuer kontakta Paulina Stoltz, paulina.stoltz@gmail.com, 070-461 74 35.  För recensionsexemplar och bilder kontakta Jolanta Wadensjö, jolanta.wadensjo@comhem.se.

Dialogos förlag - det lilla förlaget med de stora böckerna! Utgivning av facklitteratur inom områden som historia, religionshistoria, juridik, biologi, språk, mat & dryck, etnologi, samhällsfrågor med mera.