HQ Fonder AB

Ryssland rasar

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2003 16:48 CET

...Tillbaka
Den ryska aktiemarknaden drabbas idag av en kraftig nedgång. Nedgången är helt relaterad till arresteringen av Mikhail Khodorkovsky, Yukos huvudägare och en av de ledande oligarkerna. Khodorkovsky anklagas bland annat för att ha förskingrat över en miljard dollar.
De spekuleras mycket i varför just Khodorkovsky anklagas och varför han anklagas just nu. En huvudtes är att han blivit ett hot mot den nuvarande makten i Kreml genom att ge sig in i politiken och därför straffas på detta sätt. Detta tolkas som negativt av marknaden, som på sista tiden prisat in att den politiska risken har minskat.

Vad de realekonomiska konsekvenserna av händelserna blir är ännu svårt att förutse. Det beror på den kommande händelseutvecklingen. Om det stannar vid detta borde effekterna inte bli särskilt stora, men om arresteringarna sprider sig utanför Yukos och myndigheterna börja ifrågasätta äganderätten kan man vänta sig försämrat förtroende för Ryssland, accelererande kapitalflykt och lägre investeringar.

Fredrik Colliander, fondförvaltare