Socialdemokraterna i Uppsala

S beredda att avbryta IT-privatiseringen

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 13:03 CEST

Vid ett maktskifte i Uppsala tänker Socialdemokraterna omgående undersöka möjligheterna att stoppa den borgerliga alliansens hårt kritiserade försök att privatisera kommunens IT-verksamhet. Vid dagens sammanträde med kommunstyrelsen kommer Socialdemokraterna därför begära en skriftlig redovisning av hur långt upphandlingsprocessen har fortskridit och vilka möjligheter en ny politisk majoritet har att avbryta privatiseringen.

– Den IT-härva som rullades upp i media under våren har väckt kritik från både kommunrevisionen, fackförbund och anställda i Uppsala kommun. Särskilt anmärkningsvärt är att kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt (M) först säger att privatiseringen inte kommer leda till några ekonomiska vinster men nu i valrörelsen väljer att finansiera Moderaternas löfte om höjda lärarlöner med påstådda besparingar från en IT-privatisering. Om man inte har bättre koll på konsekvenserna av en affär värd över 800 miljoner kronor bör man inte genomföra den, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

– Socialdemokraterna har ända sedan frågan väcktes ifrågasatt motiven för en privatisering och varit kritiska mot den oförsiktiga hanteringen av Uppsalabornas skattepengar. Vid ett maktskifte i Uppsala kommer vi därför att stoppa processen och göra vad vi kan för att avbryta vad vi menar är en ideologiskt motiverad och ogenomtänkt privatisering av kommunens IT-verksamhet, avslutar Erik Pelling (S).

Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79

Rasmus Lenefors, politisk sekreterare (S)
Mobil 076-798 31 16