Folkpartiet

S borde släppa fram Alliansen

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 10:24 CET

- I Upplands-Bro utanför Stockholm är Alliansen och vänsterblocket mandatmässigt jämnstarka medan Sverigedemokraterna har ett mandat. Då Alliansen fick flest röster och det inte verkar gå att få en blocköverskridande lösning vore det naturliga att socialdemokraterna släppte fram en Alliansmajoritet. Eftersom socialdemokraterna lokalt inte verkar göra det borde socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog agera.

Den uppmaningen riktade Erik Ullenhag, partisekreterare i folkpartiet, på tisdagen till socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog.

- Folkpartiet har som princip att aldrig förhandla med partier som inte delar värdegrunden om alla människors lika värde eller bilda majoriteter tillsammans med sådana. Den inställningen har samtliga etablerade partier på riksnivå tidigare delat. När det inte går att finna blocköverskridande lösningar är en praxis som börjat utvecklats att det block som haft störst stöd fått bilda ett minoritetsstyre.

- Om vänsterblocket haft flest röster i Upplands-Bro hade fp ansett att en vänstermajoritet skulle släppas fram. Samma inställning borde vara naturlig för socialdemokraterna. Min förhoppning är därför att Marita Ulvskog ska uppmana sina partikamrater att släppa fram det block som fått flest röster, säger Erik Ullenhag.

Erik Ullenhag
Partisekreterare (fp)
0708- 13 67 18

Presskontakt: Viktoria Leigard 0708-54 90 75