Stockholms Stadsteater AB

S(C)ENSOMMAR MED PARKTEATERN - 12 PREMIÄRER!

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2007 10:55 CEST

Pressmeddelande från Parkteatern/Stockholms Stadsteater:

S(C)ENSOMMAR MED PARKTEATERN - 12 PREMIÄRER!

DANSMÅNAD FORTSÄTTER MED BATTLES, ACTIONBUGG, SLAPSTICKPOESI, HAPPENING, EN GIRAFF OCH EN 40-ÅRING!

Scandinavian Superjam har i år vuxit till en internationell breakdance - tävling med över 50 dansare från nio länder bla från grupperna Top 9 (Ryssland) och Submission (Estland).

Livekonstkollektivet MELO utlovar specialiteter, såsom actionbugg, powervals, mördardans och instrumentdans.

The Tiny, Kalle Haglund samt Monika och Filippa bjuder på en helkväll med dramatisk musik, dråplig slapstickpoesi och tonårsångest.

Angélique, trivallitteraturens drottning, hyllas av Bronja Nowak och Susanne Martin med dans, karaoke och fest.

Salong Giraff gör en sprakande, gigantisk sommarfinal med det bästa som visats upp på Orionteaterns nattvarieté från året som gått!

Cullbergbaletten avslutar Parkteaterns säsong med sin bejublade jubileums- föreställning Cullbergbaletten 40 år! Cullbergbalettens främsta dansare och största koreografer samlade i en enda föreställning.

SCANDINAVIAN SUPERJAM
Scandinavian Superjam har i år vuxit till en internationell breakdancetävling med tävlande från nio länder. Dansarna kommer från de allra bästa breakdancegrupperna bl.a. Top 9 (Ryssland), Sub mission (Estland), Natural Effects (Danmark), U.S.F Animal Fury (Spanien), Octagon, Style Warriors och Ghost Crew (Sverige).
Domare är tre “old-schooldansare" som vann "battle-of-the-year" på 90 talet: SwiftRock och Speedy från tyska gruppen Battle Squad och TechRock från norska gruppen Atomic B-Boys.
Breakdancetävlingen varvas med shower i andra dansstilar - locking, new school, popping och robot. Bland andra uppträder Funky4Brothers och Robotman kända från Talang i TV4 våren 2007.
Host: 2Easy
Längd: ca 120 min
14-15 aug kl. 19.00. Kl. 18.00-19.00 öppet jam för alla som har lusta att dansa på scenen. Vitabergsparken I samarbete med Riksteatern

TIE ME TO THIS WORLD
Portar till andra världar, figurer festklädda för tillfälligt liv, ömma möten i ensamhet. Håll om mig, håll kvar mig. Lika mycket en konsert som en dansföreställning.

I föreställningen Tie me to this world har gruppen tagit avstamp i två romaner; Michail Bulgakovs Mästaren och Margarita och Haruki Murakamis Dance, Dance, Dance. Parallella fiktionsplan är centrala för handlingen och det blir låtsasvärldar, laddade stämningar. Gruppen utmanar varandra, leker och härmar varandra och några av MELO:s specialiteter utlovas, såsom actionbugg, powervals, mördardans och instrumentdans.

Livekonstkollektivet MELO består av tio personer med olika specialkunskaper. De är dansare, musiker, ljussättare, arkitekter och bildkonstnärer.

Punkigt, poetiskt och sensuellt! Livekonstkollektivet MELO vet hur det ska svänga. SvD

Tie me to this world bjuder på nattklubbsstämning med smågalen twist.
DN

Med noll respekt för genrer flyter Melo mitt emellan populärkultur och danskonst. DN
Medverkande: Livekonstkollektivet MELO På scenen: Ola Hjelmberg, Anders Jacobson, Melina Mastrotanasi, Josef Palm, Sara Soumah, Olle Svensson
Längd: ca 50 min
16-17 aug kl. 19.00 Vitabergsparken
En föreställning från MELO

THE TINY, KALLE HAGLUND SAMT MONIKA & FILIPPA
En helkväll med dramatisktmusik, dråplig slapstickpoesi och tonårsångest, av och med The Tiny, Kalle Haglund och Monika & Filippa. The Tiny bjuder på sagovärldslik musik, Kalle Haglund får hela världen att skratta, gunga och gråta med sin poesi och högstadiekaraktärerna Monika & Filippa ger en lektion i vad kärlek egentligen är.

Längd: ca 90 min.
18-19 aug kl.19.00 Vitabergsparken
En föreställning från Riksteatern

DIE DAMEN VON WELT
Bubblande happening! Varje dag är en premiär!
Sergeanne Golons romanfigur Angélique, trivallitteraturens drottning, hyllas med dans, karaoke och fest, som firar kvinnan, idealet och livet själv. I den tyska koreografen och skådespelaren Susanne Martin har Bronja Novak hittat en lekkamrat med samma kynne och tillsammans skapar de en charmig, lekfull och underhållande föreställning. Iklädda glittrande 1600-talsklänningar lånade från Metropol Theatre i Berlin möter de publiken i parken.

Idé, koreografi: Bronja Novak, Susanne Martin
Medverkande: Bronja Novak, Susanne Martin
Text: Susanne Martin och Bronja Novak
Musik: Från Purcell till tysk schlager
Kostym: Metropol Theatre, Berlin Susanne Martin, Bronja Novak

En lättillgänglig fluffig föreställningsbakelse Dansportalen

Längd: ca 80 min
21-22 aug kI. 19.00 Vitabergsparken
En föreställning från Big Wind

BEST OF SALONG GIRAFF
En sprakande, gigantisk sommarfinal med det bästa som visats upp på nattvarietén från året som gått! Vitabergsparken gästas denna kväll av en internationell storstjärna; Joel Baker från Cirque du Soleil! Lindy Larsson och Caisa Staff tolkar Grace Jones som sjungande giraffer, Tranzformers-robotar, spokenword-underbarnet Alexander Salzberger håller låda, operaperformance med fantastiska Ulrika Precht och svenska nycirkuseliten gör halsbrytande nummer! Allt detta och mycket mer, husbandet Sthlm Hamsters, överraskningar och hemliga gäster, och såklart vår stående cirkusdomptris Robert Fux i högform.

Salong giraff har funnits i två år på Orionteatern och har blivit en publiksuccé.

Längd: ca 90min, 24 aug kl. 19.00 Vitabergsparken. I samarbete med Orionteatern.

CULLBERGBALETTEN 40 ÅR!
Jubileum med ett av världens främsta danskompanier!
Festliga överraskningar, tillbakablickar och nyare stycken. Skapade just till detta mycket speciella tillfälle. Publiken får tillfälle att skratta, gråta, bli engagerade och ställningstagande samt sätter livets alla dimensioner i centrum.

Inne på sitt femte decennium är Cullbergbaletten idag ett världsledande kompani inom danskonsten. Ensemblen har dansat i ett fyrtiotal länder och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av svenskt kulturliv då Cullbergbaletten har gjort cirka 2730 föreställningar med 158 olika verk sedan 1967.

Koreografi: Johan Inger, Alexander Ekman, Mats Ek och Birgit Cullberg Idé, arrangemang: Tilman O Donnell och Thomas Zamolo
Teknisk koordination: Lina Kramar
Musik av och med: Yvan Auzely och Bernard Cauchard

”Cullbergbaletten gestaltar- och löser upp gränserna mellan -manligt, kvinnligt och mänskligt med teknisk skicklighet och lekfull humor.” Lisbeth Sommarström Södermanlands nyheter 2007-02-06 ”Dråpligt, rått och poetiskt” DN
För den som har möjlighet att ta sig till Stockholm och uppleva detta, tveka inte! Det är stort. Det är jubel. Helsingborgs Dagblad
Storartat, varken mer eller mindre. Expressen

Längd: ca 60 min
25-26 aug kl.18.00. Vitabergsparken

Kl. 16.30 Cullbergbaletten värmer upp på scen.
Kl. 17.30 Förband
Balettakademin ”Agility” (25 aug)
Kgl Sv Balettskolan ”Kompani Chesco” (26 aug) Cullbergbaletten är en del av Riksteatern

Mer information om Parkteaterns alla premiärer och förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se