Socialdemokraterna i Uppsala

S: Ebba Busch måste agera

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 11:13 CEST

De senaste dagarna har såväl lokal som nationell media uppmärksammat den orimliga arbetssituationen för anställda inom Uppsalas hemtjänst. Socialdemokraterna har under en lång tid påpekat de problem och brister som skildras och kräver att Ebba Busch (KD) snabbt tar initiativ till ett möte mellan Äldrenämnden och hemtjänstutförarna.

– Vi socialdemokrater har under en lång tid påpekat de brister som media nu skildrar. Att Ebba Busch påstår att hon blir chockad är därför anmärkningsvärt. Än värre är den totala bristen på ansvarstagande. Det är orimligt att enbart skylla ifrån sig på utförarna när vi ser att problemen också bottnar i de förutsättningar som den borgerliga majoriteten i äldrenämnden har satt upp för att ge vård och omsorg, säger Caroline Andersson, 2:e vice ordförande i Äldrenämnden (S).

– Att leverera en god välfärd åt Uppsalas invånare och att stå för en bra arbetsgivarpolitik är två av kommunens viktigaste uppgifter. Det är anmärkningsvärt att Ebba Busch har dröjt med nödvändiga insatser. Hon måste nu snabbt ta initiativ till ett möte mellan Äldrenämnden och samtliga utförare, då vi vet att bristerna inte är ett isolerat problem hos Vård och bildning, säger kommunalrådet Marlene Burwick (S)

Kontakt:
Caroline Andersson, 2:e vice ordförande Äldrenämnden (S)
Mobil 076-761 83 66
Marlene Burwick, kommunalråd