Socialdemokraterna i Uppsala

S gör handslag med Kommunal för en tryggare välfärd utan vinstjakt i Uppsala

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2014 14:26 CEST

Välfärden i Uppsala står inför en förtroendekris och den senaste tidens granskning visar på allvarliga brister. Socialdemokraterna i Uppsala gör nu ett handslag med Kommunal i Uppsala för att öka kvaliteten i välfärden i Uppsala och åtgärda de brister som vinstjakten har skapat.

– Den senaste tidens granskning har visat hur privata företag inom välfärden tummar på kvaliteten för att kunna göra stora vinster i Uppsalas välfärd. Det är oacceptabelt. Socialdemokraterna tycker som Uppsalaborna. Gemensamma resurser för välfärd ska gå till välfärd – inte till aktieägares vinstuttag. Därför gör vi nu ett handslag med Kommunal för att öka kvaliteten i välfärden och åtgärda de brister som vinstjakten har skapat, säger kommunalrådet Marlene Burwick (S).

– Det är alarmerande men inte förvånande att så få litar på att välfärden kommer ge en trygg ålderdom. Vi ser att vinstjakten leder till underbemanning, stressad personal och brist på insyn i verksamheten. Det är ett viktigt steg att vi nu gör ett handslag med Socialdemokraterna som vid ett maktskifte i Uppsala leder till åtgärder på dessa områden, säger Helena Ersson, ordförande för Kommunal i Uppsala.

Fakta om S i Uppsalas handslag med Kommunal

·  Vi gör ett handslag mellan Socialdemokraterna och Kommunal för att rekrytera och behålla personal. Vi ska gemensamt lyfta arbetsmiljöfrågorna och ställa krav på rätt till heltid, bort med missbruk av allmän visstidsanställning och minskning av delade turer.

Marlene Burwick, kommunalråd (S)

Mobil 076-761 83 66

Helena Ersson, ordförande för Kommunal i Uppsala

Mobil 010-442 88 39