Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

S i KU: Oacceptabelt att regeringskanliet får 1 miljard kronor extra mitt i jobbkrisen

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 15:08 CEST

I vårbudgeten för 2009 föreslår regeringen ytterligare 141 miljoner till sitt eget regeringskansli. Tillsammans med tidigare beslutade utökningar är det nu drygt 1,1 miljarder som den borgerliga regeringen i år lägger på att utöka regeringens kansli. Ordföranden i riksdagens konstitutionsutskott (KU), Berit Andnor (S), riktar nu hård kritik mot detta.

- Det är svårt att se detta enorma behov av utökning av resurser för regeringskansliets verksamhet. Självklart ska Sverige vara ett bra EU-ordförandeland. Och det måste få innebära vissa kostnadsökningar. Men en miljard kronor extra är fullständigt orimligt. Det finns i krisens Sverige självfallet en hel del betydligt mer angelägna ändamål som vi socialdemokrater hellre sett att pengarna gick till, säger Berit Andnor.

- Med kommunernas ekonomi i fritt fall och massarbetslösheten väntande runt hörnet känns det verklighetsfrämmande, ja nästan stötande, att lägga en miljard kronor på utökning av regeringskansliet 2009. Man kan inte låta bli att tänka på vad de pengarna kunde ha använts till i form av åtgärder för att motverka effekterna av jobbkris och välfärdskris. Nu väljer regeringen att utöka sitt eget regeringskansli i stället för att satsa på stöd och utbildning till de som blir arbetslösa. En sådan prioritering är provocerande, säger Berit Andnor.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna