Socialdemokraterna i Linköping

(S) i Linköping vill gynna små och medelstora företag vid upphandling

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 07:00 CET

(S) har lagt en motion till kommunfullmäktig om att kommunen ska gynna små och medelstora företag vid upphandlingar. Därför föreslår man en total översyn av kommunens upphandlingar, i syfte att underlätta för lokala aktörer att delta när kommunen upphandlar varor och tjänster.

–  Linköping ligger långt efter många andra delar av landet när det gäller upphandlingsfrågor – trots att kommunen köper varor och tjänster för hundratals miljoner. Vi vill att kvalitet och engagemang ska belönas och föreslår en total översyn av alla kommunens upphandlingar, säger Lena Micko (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

Socialdemokraterna i Linköping menar att många myter kring Lagen om offentlig upphandling, LOU, gör att kommunen inte ställer rätt krav. Ett antal domar de senaste åren har dock visat att kommuner kan ställa långtgående sociala och miljömässiga krav vid upphandling – något som också visat sig gynna lokala aktörer.

–  Genom att exempelvis dela upp stora upphandlingar i mindre delar kan små och medelstora lokala aktörer ges en chans att vara med och tävla om kontrakten. Det skulle också gynna sysselsättningen i Linköping, säger Lena Micko (S).

För mer information eller kommentarer, kontakta

Lena Micko (S), kommunalråd, på 0706 – 40 68 94.

Bild: © Wikimedia Commons/BKLuis

Socialdemokraterna i Linköping