Socialdemokraterna i Uppsala

S i Uppsala välkomnar Löfvens Framtidskontrakt

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 15:32 CET

Inför partikongressen i Göteborg 3-7 april har Stefan Löfven presenterat partistyrelsens förslag till politiska prioriteringar, ett "framtidskontrakt". Full sysselsättning är Socialdemokraternas övergripande prioritering. De socialdemokratiska kommunalråden i Uppsala, tillika kongressombuden, Marlene Burwick och Erik Pelling, delar partistyrelsens uppfattning att jobben måste komma först.

– Med en arbetslöshet i Uppsala som har bitit sig fast på över 6 procent och en ungdomsarbetslöshet som ligger på 11,5 procent välkomnar vi att Stefan Löfven genom Framtidskontraktet understryker att fler jobb förblir Socialdemokraternas huvudfokus. Jag ser fram emot en aktiv och konstruktiv debatt kring jobbfrågan på den socialdemokratiska partikongressen, säger Marlene Burwick, kommunalråd (S).

– Som det ledande oppositionspartiet i Sveriges fjärde största stad gör vi vad vi kan för att driva på den borgerliga majoriteten som verkar nöjd med en arbetslöshet på 6,3 procent. Vi har bl.a. föreslagit sommarjobb för gymnasieungdomar, utbildningskontrakt för långtidsarbetslösa unga, och en närmare bevakning av jobbfrågan i kommunstyrelsen, kommunens regering. Framtidskontraktet inger hopp om att vi efter partikongressen kommer att kunna lägga ännu fler skarpa S-förslag för fler jobb i Uppsala, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

Kontakt:

Marlene Burwick, kommunalråd (S)
Mobil 076-761 83 66

Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79