S kräver besked från borgerliga regeringen om breda energisamtal

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 13:28 CEST

Industrin är nu utsatt för ett hårt tryck, och flera stora industriföretag i Sverige har tvingats lägga varsel om uppsägningar. Ett av de långsiktigt viktiga besked som industrin behöver för att också fortsättningsvis kunna vara internationellt konkurrenskraftiga, är om energitillförseln. Regeringen utlovade för två år sedan en inbjudan till breda blocköverskridande samtal om energipolitiken. Men eftersom ingenting har hänt från regeringens sida, bjöd socialdemokraterna i juli i år in till sådana breda blocköverskridande samtal om energipolitiken. Sista dag för att lämna svar är idag, onsdag 24 september. Men de borgerliga partierna har fortfarande inte svarat. Nu kräver socialdemokraternas energipolitiske talesman, Tomas Eneroth, besked från de borgerliga.

- Jag tror och hoppas att regeringen fortfarande tycker att det är viktigt att företagen inom industrin får långsiktigt hållbara besked om energitillförseln. Men då duger det inte att bara sitta och vänta. Såväl Svenskt Näringsliv som LO har välkomnat vårt initiativ för att få till stånd breda energisamtal. Men från regeringen har vi inte hört någonting. Nu måste man lämna besked: är de borgerliga intresserade av en bred, blocköverskridande överenskommelse om energin eller inte? Det här handlar om jobben. Vi måste ge en viktig del av svensk ekonomi besked om vad man har att vänta när det gäller en så central fråga som energitillförseln, säger Tomas Eneroth.

- Det behövs en ny Saltsjöbadsanda av samförstånd kring energipolitiken. Därför hoppas vi fortfarande att de borgerliga partierna kommer till breda energiöverläggningar i just Saltsjöbaden den 10 oktober klockan tio, säger Tomas Eneroth.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna