S kräver elpriskommission

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2010 10:05 CET

Socialdemokraterna vill nu vidta åtgärder för att bidra till stabilare prisbildning på energimarknaden. Partiet kräver skärpt tillsyn och ökad konkurrens - och föreslår nu även en ny elpriskommission.

- Många konsumenter reagerar kraftigt på de enorma variationerna i elpriser. Det är orimligt att energimarknaden fungerar så dåligt och att elpriserna chockhöjs så fort en reaktor står still eller det blir riktigt kallt. Detta riskerar att undergräva förtroendet för elmarknaden, säger Socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Tomas Eneroth.

- Det behövs fler aktörer, ökad konkurrens och skärpt tillsyn över energibolagen. Regeringen verkar mest intresserad av energibolagens export istället för att säkra en trygg elförsörjning till svensk basindustri och svenska hushåll. Nu behövs det en elpriskommission som kan belysa tillsyns-, konkurrens- och prissättningsfrågor på elmarknaden. En sådan elpriskommission kan samla såväl myndigheter och branschen som konsumentföreträdare. På så vis kan man stärka förtroendet för svensk energimarknad, säger Tomas Eneroth.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna