S kräver handlingsplaner mot sextrakasserier på teatrar

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2010 13:56 CET

Efter Ekots undersökning, som visar att sexuella trakasserier inom svensk scenkonst är mycket vanliga, kräver Socialdemokraternas kulturtalesman Leif Pagrotsky nu att teatrarna och andra arbetar mer aktivt med handlingsplaner för att komma till rätta med problemen. Annars vill han hålla inne en del av de skattemedel som går till många teatrar.

- Jag ser mycket allvarligt på uppgifterna om grova kränkningar och trakasserier. Kulturen har ett särskilt ansvar att gå före, provocera och ifrågasätta rådande maktstrukturer. Därför är det extra angeläget att se till att teatrarna inte är en bastion för gubbväldet, säger Leif Pagrotsky.

- Nu måste teatrarna ta tag i de här problemen. Mycket bör kunna förbättras när vi lyckats åstadkomma fler kvinnliga chefer  inom scenkonsten. Men alla måste verkligen arbeta mer aktivt med handlingsplaner mot sexuella trakasserier. Annars minskar skälen för skattebetalarna att finansiera sådan verksamhet där jämställdhet inte tas på allvar. Aktivare arbete med handlingsplaner måste därför bli ett krav för alla som får statliga pengar till sin teaterverksamhet, säger Leif Pagrotsky.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna