S kräver kraftfullare jobbsatsningar

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 15:27 CET

Efter uppgifterna från Arbetsförmedlingens samordnare om att det så kallade Lyftet - regeringens senaste utspel på arbetsmarknadsområdet - ser ut att bli ett fiasko, kräver nu Socialdemokraterna att regeringen gör om och gör rätt.

- Nu visar det sig att ännu en av regeringens insatser för arbetssökande har stora brister - på grund av att regeringen inte skjuter till mer pengar. Det så kallade Lyftet ser inte ut att bli något lyft. Tvärtom stängs människor fortfarande ute från möjligheter till utbildning som leder till jobb. Regeringens insatser är en bluff. De innehåller alldeles för dålig kvalitet. Nu måste man börja lyssna på både Arbetsförmedlingens samordnare och på fackföreningar och arbetsgivare. Alla - även Riksrevisionen - kräver ju mer kraftfulla insatser för att möta arbetslösheten, säger Berit Högman (S), vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott.

- Nu måste det bli slut på förvaring till usel ersättning. Vi vill ha tidigare och mer individuellt anpassade insatser, samt ökade möjligheter till utbildning som leder till jobb, säger Berit Högman.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna