Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

(S) kräver snökommission för Stockholm

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 10:53 CET

Snökaoset i Stockholm fortsätter, trots att det gått flera månader sedan det första snöfallet. Kommunens förmåga att ställa framkomligheten till rätta förefaller vara otillräcklig. Trottoarer är fortfarande inte skottade och hala. Vägar inte helt framkomliga. För att komma till rätta med snö- och halkeländet kräver (S) nu att staden tillsätter en snökommission, med ledamöter kunniga om kommunal snöröjning.
- Stockholms stad verkar varje gång en snöflinga faller bli lika tagen på sängen. Det är något som är på tok här, för vad jag vet har det förekommit snöfall över Stockholm under ganska så lång tid, säger Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S).

Nu vill Tomas Rudin att en snökommission tillsätts med personer med stor erfarenhet av snöskottning från andra delar av Sverige och Norden.

- Jag är av den bestämda uppfattningen att vi inte är ensamma i den här delen av världen om att ha problem med snö och halka. Att döma av hur det ser ut i Stockholm, så torde det dock finnas mycket att lära av hur andra hanterar detta. Det kan så att säga bara bli bättre.

Möjliga personer till snökommissionen är Kirunas kommunalråd Kristina Zackrisson (S) och Luleås kommunalråd Karl Petersen (S). Därutöver ser (S) gärna att representanter från Grönland, Island och Norge.

I samband med kommunfullmäktige i dag lägger Tomas Rudin även en interpellation i ärendet.

Christian Scharf