Socialdemokraterna i Uppsala

S kräver svar om mögliga skolor

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 09:51 CEST

Trots tidigare löften från kommunen om tillfälliga undervisningslokaler kommer eleverna på Årstaskolan och Brantingskolan att tvingas återvända till mögelskadade lokaler när höstterminen börjar. Socialdemokraternas kommunalråd Marlene Burwick kräver nu att den politiska majoriteten tar sitt ansvar för lokalförsörjningen i kommunen.

– En välfungerande skola är en av de viktigaste verksamheter som Uppsalaborna har rätt att förvänta sig för sina skattepengar. Att elever ska tvingas vistas i mögelskadade lokaler är allvarligt. Adderar vi detta till förskolekrisen är det rimligt att begära att alliansen tar ett helhetsgrepp om pedagogiska lokaler i Uppsala kommun. Det gäller våra barns hälsa och välbefinnande, säger Marlene Burwick, kommunalråd (S).

Marlene Burwick kommer att lämna in en interpellation till kommunfullmäktige där hon kräver svar från kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt (M) om vilket besked den borgerliga majoriteten har att ge till berörda barn, personal och föräldrar till barn på Årstaskolan och Brantingskolan.

Kontakt:
Marlene Burwick, kommunalråd (S)
Mobil 076-761 83 66

Relaterat:
> S kräver svar om hygienbristen
> Utbildning viktigaste investeringen
> Mer kultur åt Uppsalas unga