Feministiskt Perspektiv

S-kvinnors nya ordförande utlovar chockvåg av jämställdhetspolitik

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2013 14:51 CEST

I helgen valdes Carina Ohlsson till ny ordförande för S-kvinnor av ett enhälligt förbundsmöte och utlovar en chockvåg av jämställdhetspolitiska förslag om Socialdemokraterna vinner valet. I en stor intervju kommenterar hon kritiken som Mona Sahlin nyligen riktade mot Stefan Löfven, huruvida föräldraförsäkringen kan avgöra valet, och varför det är så svårt att få bukt med mäns våld mot kvinnor.

Carina Ohlsson ser goda möjligheter att både stärka S-kvinnors ställning och ta vara på det växande stödet för jämställdhetsreformer inom partiet. Genom att vässa kommunikationen inom kvinnoförbundet vill hon stärka arbetet lokalt och påverka det politiska beslutsfattandet i sakfrågor som exempelvis rätten till heltid.

Hennes programförklaring innebär att både partiet och Stefan Löfven ska förmås att gå från ord till handling:

– Vad jag kommer försöka driva är att man anger tidsgränser och mätbara mål för hur långt man ska nå i de frågor vi driver. Det tycker jag man har varit för dåliga på – just på jämställdhetsområdet – och det finns mycket att göra när det gäller attityder och verkställighet, säger hon till Feministiskt Perspektiv.

Läs hela intervjun:

Kontakta redaktionen för pressinloggning: 070-772 17 52