S: Nu behövs jobbskapande åtgärder - regeringen gör inget

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 13:17 CEST

Regeringen gör i vårpropositionen inga nya näringspolitiska satsningar för att stimulera fler jobb. Socialdemokraternas granskning av vårbudgeten och de tabeller som avser jobbskapande politik (utgiftsområde 24 Näringspolitik) visar att inte en enda ny åtgärd och inte en enda ny krona avsätts för investeringar som leder till fler nya jobb. Tomas Eneroth, Socialdemokraternas näringspolitiske talesperson, riktar nu hård kritik mot denna frånvaro av jobbskapande satsningar.

- Nu behövs det rejäla investeringar för att skapa fler nya jobb inom industrin, byggsektorn och tjänstesektorn. Det är genom att skapa bättre förutsättningar för fler och växande småföretag som nya jobbmöjligheter skapas. Regeringen sviker nu den viktigaste delen i jobbpolitiken: att skapa fler nya arbetstillfällen, säger Socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Tomas Eneroth.

- Behoven av jobbskapande investeringar och insatser från samhället är stora i den jobbkris vi är mitt uppe i. Listan på vad som saknas i regeringens vårbudget kan tyvärr göras lång: inget för fordonsindustrin, inget för underleverantörerna, inget för att minska småföretagarkonkurserna, och inget för besöksnäringen, säger Tomas Eneroth.

- Av de 28 miljarder som finns avsatta på Riksgälden för fordonsindustrin har ännu inte en enda krona utbetalats. Maud Olofsson har tidigare lovat insatser för att möta den kraftiga ökningen av konkurser bland landets småföretag. Nu sviker hon igen genom att inte lägga ett enda förslag som underlättar för de företagare som nu ser sitt livsverk närma sig konkurs på grund av likviditetskrisen. Maud Olofsson och Anders Borg tycks inte inse vare sig omfattningen av krisen eller vad som behöver göras, säger Tomas Eneroth.

Socialdemokraterna kommer inom kort att presentera sitt budgetalternativ - med tydligare fokus på jobben.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna