(S) och LO erkänner riskerna med EMU-medlemskapet

Pressmeddelande   •  Aug 13, 2003 16:25 CEST

- Det bästa man kan säga om uppgörelsen mellan socialdemokraterna och LO är att de erkänner de stora riskerna vid ett EMU-medlemskap, säger vänsterpartiets partisekreterare Pernilla Zethraeus.

- Förslaget innebär en höjning av överskottsmålet till 2.5 procent som antingen ska betalas via nedskärningar på 12-13 miljarder eller med en skattehöjning med motsvarande belopp för att hantera en sysselsättningskris som vi kan undvika om vi står fria från EMU, säger Camilla Sköld Jansson i vänsterpartiets EMU-kampanjledning.

- Det ska bli intressant att höra Persson, Leijonborg och Lundgren komma överens om det ska vara genom nedskärningar eller skattehöjningar som höjningen av överskottsmålet ska betalas, fortsätter Pernilla Zethraeus.
Det är en fråga som säkert LOs medlemmar är intresserade av att få ett svar på.

- Det blir lite pinsamt när LO och (s) försöker påskina att detta gäller också om det blir nej i folkomröstningen, säger Camilla Sköld Jansson. Varför då lägga förslaget nu? Alla vet ju att det bara handlar att om få Wanja Lundby-Wedin att uttala sig positivt om EMU.

- Det är oroande att man tycks ta så lätt på de demokratiska
konsekvenserna av förslaget genom att föreslå ett snabbspår i riksdagen när det gäller beslut om offentliga utgifter och skatter, säger Pernilla Zethraeus. Att använda moms och arbetsgivaravgifter för att hantera olika konjunkturlägen är inte effektivt, vilket också regeringens utredning kom
fram till förra året. Vilken regering är beredd att höja momsen kraftigt på våren ett valår även om det vore motiverat av konjunkturskäl?

- Ska sänkta arbetsgivaravgifter få någon effekt krävs det sänkningar på åtminstone 4-5 procent, hävdar Camilla Sköld Jansson. Det innebär ett skattebortfall på 40-50 miljarder kronor. Vilken borgerlig regering är beredd att höja arbetsgivaravgifterna med motsvarande summa om de har
sänkts av ett socialdemokratiskt styre tidigare i en svår lågkonjunktur?

För ytterligare kommentarer:
Pernilla Zethraeus, partisekreterare, 0703-25 49 74