Miljöpartiet de gröna

S och m går ihop emot EU-parlamentet om mjukvarupatent

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 11:08 CEST

Idag tisdag 18 maj tas beslut i frågan om mjukvarupatent i ministerrådet. Den svenska regeringen kommer med stöd från moderaterna att driva en linje som innebär att man kör över småföretagen i IT-branschen och ignorerar hundratusentals namnunderskrifter.

På fredagens EU-nämnd gick en majoritet bestående av socialdemokrater och moderater på det irländska ordförandeskapets förslag om patent på datorrelaterade uppfinningar, så kallade mjukvarupatent. Det betyder att den svenska regeringen kommer att rösta emot de förslag som EU-parlamentet vaskat fram i frågan. Irlands förslag innebär i princip en obegränsad patenterbarhet för mjukvara. Detta trots den ideella organisationen Foundation for a Free Information Infrastructure:s upprop mot mjukvarupatent med långt över 300 000 namnunderskrifter och protester från mängder av företag i IT-branschen som berörs av patenten.

Carl Schlyter, Miljöpartiets förstanamn på EU-parlamentslistan:

- S och m går uppenbart storindustrins ärenden när de kör över EU-parlamentet i den här frågan. Gång efter annan går socialdemokrater och moderater emot småföretagens intressen. När det kommer till patent på datorprogram och affärsmetoder gäller tydligen inte samma principer som för andra patentområden. S och m kan komma att skada inte bara IT-branschen utan även andra företag, offentlig sektor och privatpersoner. De enda som tjänar på mjukvarupatenten är en handfull multinationella IT-företag.

Miljöpartiet de Gröna har i den gröna gruppen i EU-parlamentet kämpat emot mjukvarupatent och bidragit till en kompromiss i EU-parlamentet som borde vara godtagbar för alla. Det förslag som nu regeringen stöder strider enligt många jurister mot artikel 52 i den Europeiska patentkonventionen.

- Regeringens och moderaternas agerande visar hur de ser på EU-parlamentets roll. EU-parlamentet har i detta fall lyssnat på hundratusentals engagerade människors krav. S och m talar om bristen på engagemang hos människor, men när människor engagerar sig vänder dessa partier dem ryggen, säger Carl Schlyter.

Kontakt: Carl Schlyter 070-238 25 15
Johan Schiff, ansvarig IT-frågor, partistyrelsen 073-366 57 52