Socialdemokraterna i Uppsala

S och MP begär extrainsatt kommunfullmäktige om IT-frågan

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2014 10:27 CEST

I en gemensam begäran som lämnas in till kommunstyrelsen idag begär Socialdemokraterna och Miljöpartiet att frågan om kommunens IT-upphandling lyfts till ett extrainsatt kommunfullmäktige.

– Socialdemokraterna har konsekvent framfört åsikten att en så pass stor fråga som en privatisering av kommunens IT-infrastruktur borde lyftas till kommunfullmäktige, som är Uppsalas enda direkt folkvalda och högsta beslutande organ. Den borgerliga alliansen har varit emot eftersom de av ideologiska skäl har velat forcera fram affären före valet. Därför utnyttjar vi idag vår rätt att begära ett extrainsatt kommunfullmäktige, vilket känns fullt rimligt för en affär på över 800 miljoner kronor och som har kantats av allvarlig kritik, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

Information

Genom att samla minst en tredjedel av kommunfullmäktiges stöd, vilket S och MP har tillsammans, har en politisk minoritet rätt enligt kommunallagen att begära ett extrainsatt kommunfullmäktigesammanträde.

Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79

Rasmus Lenefors, politisk sekreterare (S)
Mobil 076-798 31 16