Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

S: Stoppa pengarna tills kriminella skolchefer avgår

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 10:55 CET

Efter det att TV4 Stockholm avslöjat att tre gymnasieskolor i Stockholmsområdet, varav en i Farsta och en i Liljeholmen, tidigare drivits av en dömd pedofil och nu drivs av flera tungt kriminella kräver (S) nu agerande från Stockholms stad.-

Jag kräver att de berörda personerna omedelbart avlägsnar sig från verksamheten. Jag vill därför att Stockholms stad i dag stoppar utbetalningarna av skolpeng och andra bidrag till Edicon fram till dess att dessa personer avgått och lämnat ifrån sig sitt ägande över skolorna, säger Roger Mogert, oppositionsborgarråd (S).

- Lagen är väldigt tandlös i att garantera elevernas säkerhet på detta vis. Det här är en extrem situation där kommunen måste använda de maktmedel som står till buds för att få ordning på situationen.

(S) kräver också att Stockholms stad särskilt informerar de berörda Stockholmseleverna och erbjuder dessa platser på andra gymnasieskolor.

Christian Scharf