Socialdemokratiska studentförbundet

S-studenter håller kongress i Umeå

Pressmeddelande  •  2012-06-11 12:01 CEST

S-studenter har 29 lokala klubbar på universitet, högskolor och folkhögskolor runt om i landet, från Luleå i norr till Malmö i söder. Vi har cirka 1100 medlemmar som nationellt och lokalt arrangerar kurser, debatter, föreläsningar och social verksamhet.

För S-studenter har årets fokusfrågor varit en hållbar värld samt inflytande och det demokratiska medborgarskapets utveckling.Det senaste året har vi arrangerat två större konferenser i Stockholm respektive Lund kring dessa fokusfrågor. Vi har även genomfört en seminarieserie på temat progressiv ekonomi, medverkat i forskarkonferenser, utvecklat vår ideologiska utbildning Wigforssakademin och mycket mer.

Vår vision är att vara socialdemokratins röst på högskolan och akademins röst inom arbetarrörelsen. Årets kongress kommer innehålla stadgeenliga val, motionsbehandling samt behandling av vårt högskolepolitika program. Det högskolepolitika programmet är en plattform för våra politiska åsikter inom högskolepolitik och kommer ligga till grund för förbundets politiska inriktning i dessa frågor under de kommande fyra åren.

Vår kongress kommer att ha gäster och studenter från hela arbetarörelsen men även internationella gäster från hela världen. Vår förhoppning är att vi under nästa verksamhetsår och med denna kongress kan bli ännu bättre på att fördjupa oss i och utveckla nya socialdemokratiska idéer och förslag.

Presskontakt:

Axel Lindersson (förbundssekreterare)

axel.lindersson@s-studenter.se

0707-300 286

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugoåtta stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom