Socialdemokratiska studentförbundet

S-studenter kommenterar kriskommissionens rapport

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 17:56 CET

I tisdags släppte Socialdemokraternas kriskommission sin rapport ”Omstart för socialdemokratin”. Vi i Socialdemokratiska studentförbundet är positiva till rapporten och ser med glädje fram emot den debatten som vi hoppas följer. Som ett underlag för att arbeta vidare mot vår framtida politik och förnyelse innehåller den också många av de viktiga slutsatser som vår egen valanalys diskuterar. Det är också viktigt att vi förstår att detta är just grunden för vårt fortsatta arbete och inte någon avslutning.

Nu har rapporten lämnats till partistyrelsen och det är S-studenters förhoppning att den kommande partiledaren och hela partiledningen tar del av rapporten och gemensamt går igenom vilka delar man anser vara extra viktigt att driva inför valet 2014 och därefter.

”Rapporten måste ses som just en rapport, detta är bara början på den politiska resan som vi nu måste genomföra för att vinna valet 2014.”

Magnus Nilsson, ordförande Socialdemokratiska studentförbundet

Rapporten tar upp frågor som: Krisen i svensk skola, tidsbristen många av oss känner inför vår vardag och det misslyckande som socialdemokratin har i och med att vi inte lyckats fånga den vilja till förändring som finns i dagens samhälle. Det är av absolut största vikt att rapporten inte blir en ”byrålådsproduktion” utan istället ett dokument som vi konstruktivt kan arbeta vidare utifrån, för att skapa en ny politik.

En stark socialdemokrati behöver balansera perfekt mellan visioner och verkligheten och denna rapport är en viktig del i vägen dit, däremot är vi inte där ännu.

Presskontakt:

Magnus Nilsson, ordförande S-studenter

magnus.nilsson@s-studenter.se

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.