Socialdemokratiska studentförbundet

S-studenter positiva till ett frivilligt treterminssystem

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2013 13:15 CEST

Socialdemokratiska Studentförbundet har länge drivit frågan om ett frivilligt treterminssystem på högskolor och universitet  som ska ge studenter möjlighet att slutföra sin utbildning på kortare tid och komma ut på arbetsmarknaden tidigare. Därav ställer sig förbundet positivt till förslaget som Stefan Löfven presenterade idag.

"Att införa en tredje termin på läsåret skulle kunna tillgodose studenternas ökade behov av sysselsättning under sommarmånaderna samtidigt som deras inkomst tryggas. säger Talla Alkurdi, ordförande för S-studenter. "Ett för studenterna frivilligt treterminssystem skulle också medföra att för de studenter som väljer en sommartermin kan slutföra sin utbildning på kortare tid. Det är dock viktigt att påpeka att sommartermin bör vara frivillig då sommaruppehållet kan ge goda möjligheter till arbetslivsanknytning samt att den tredje terminen inte påverkar kvalitén på grundutbildningen negativt"

Talla Alkurdi (Förbundsordförande S-studenter)

mail: talla.alkurdi@s-studenter.se

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.