Socialdemokratiska studentförbundet

S-studenter välkomnar förslag om jämställd forskning

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 15:09 CEST

Idag har Socialdemokratiska studentförbundet, S-studenter, anordnat flera samtal på temat jämställdhet och feminism runt om i Stockholm och Uppsala. Stefan Löfven deltog i samtalet på Stockholms universitet. Stefan Löfvens lämnade då besked om att en socialdemokratiskt ledd regering kommer bland annat se till att forskningsanslagen fördelas jämställt i en ny forskningsproposition som ska gälla från 2017. Ett löfte som vi S-studenter välkomnar och ställer oss bakom.

- Socialdemokraternas förslag för att göra forskningen mer jämställd är glädjande och välbehövlig. Det är idag fortfarande bara 24 procent av professorerna som är kvinnor, detta trots att kvinnor sedan 1977 har varit i majoritet bland studenterna på högskolor och universitet. Det går för långsamt, säger Talla Alkurdi, förbundsordförande för S-studenter.

-Utvecklingen mot jämställd akademi behöver snabbas på och förslaget om bland annat jämställd tilldelning av forskningsanslag är rätt väg att gå för att bygga upp en jämställd akademi, fortsätter Talla Alkurdi.

Mer om Socialdemokraternas förslag hittar du här

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.