Socialdemokratiska studentförbundet

S-studenters fokus på jämställda löner blir socialdemokratisk valfråga

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2014 14:30 CEST

Det är med glädje Socialdemokratiska studentförbundet tar emot beskedet att Socialdemokraterna nu går till val på att göra heltid till norm i den offentligt finansierade välfärden. Socialdemokratiska studentförbundet har länge varit pådrivare för jämställda löner. Nu till riksdagsvalet är just jämställda löner en av våra huvudfrågor, där vi gärna ser förändringar som exempelvis jämställt uttag av föräldraförsäkringen och rätt till heltid.

Talla Alkurdi, förbundsordförande för S-studenter säger:

– Vi lever i en värld där lön sätts efter kön och där rätten till heltid ständigt försvagas av alliansenregeringen. Det är därför nödvändigt och glädjande att Socialdemokraterna nu tydligt visar att det finns ett alternativ till detta — ett alternativ till alliansens kvinnofientliga politik, ett parti som ser hela samhället, och det partiet är och kommer fortsätta vara Socialdemokraterna.

– Vi S-studenter är en stark pådrivare av den feministiska analysen som grundar sig i ett klassperspektiv. Inför partikongressen 2013 drev vi frågan om en delad föräldraförsäkring och nu inför riksdagsvalet har vi valt att driva jämställda löner som prioriterad fråga. Jämställda löner sammanfattar flera reformer för en klassmedveten jämställdhetspolitik så som jämställt uttag av föräldraförsäkringen, rätt till heltid och en god och generell välfärd. En jämställdhetspolitik som genomsyrar alla politiska frågor och som är klassmedveten, är en Socialdemokratisk jämställdhetspolitik, säger Talla Alkurdi, förbundsordförande för S-studenter.

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.