S: Svagt agerat av regeringen om energisamtal

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 14:12 CEST

De borgerliga partierna har inte accepterat socialdemokraternas inbjudan till samtal om energipolitiken. Det står klart sedan svarstiden nu har gått ut.

- Trots starka krav från svenskt näringsliv, fackliga organisationer och energimarknadens aktörer förmår de borgerliga partierna inte ens att sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera förutsättningarna för en bred överenskommelse om energipolitiken. Svag agerat av regeringen, konstaterar socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth.

- Det är nu över två år sedan Maud Olofsson bröt den förra blocköverskridande överenskommelsen kring energipolitiken. Inser inte näringsministern att hennes agerande riskerar att få allvarliga följder för tilltron till investeringsklimatet i Sverige? Att inte agera är ju också att ta ställning - och det är just frånvaron av politiska signaler som nu ställer till bekymmer för såväl näringslivet som för alla de entreprenörer som står beredda att investera i förnyelsebar energi, säger Tomas Eneroth (s)

- Jag noterar att vänsterpartiet och miljöpartiet har varit beredda att delta i samtal om den framtida energipolitiken. Det är synd att regeringen inte verkar inse att en eventuell överenskommelse mellan enbart fyra borgerliga partier inte osannolikt har ett bäst före datum kring september 2010, säger Tomas Eneroth (s).

Regeringe har själv i två års tid utlovat breda blocköverskridande samtal om energipolitiken. Men ingenting har hänt.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna