S: Svagt och få nyheter i Maud Olofssons Trollhättanutspel

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 08:46 CET

Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth kommenterar bristen på förslag och insatser för svensk fordonsindustri i Maud Olofssons utspel om Trollhättan idag.

- Maud Olofssons utspel idag är i stor utsträckning en bluff. Maud Olofsson vill framställa sig som mer handlingskraftig än hon är. Hälften av den så kallade satsningen avser en framtida ansökan till den europeiska globaliseringsfonden som eventuellt kommer att ge ett stöd till regionen. Det är alltså inget som regeringen själv satsar ur den svenska statsbudgeten. Därutöver tillförs små resurser till utbildning som inte på långa vägar täcker de stora behov som finns i regionen, säger Tomas Eneroth.

- Av de 2500 utbildningsplatser som regeringen skrapat ihop är hela 1000 platser en omfördelning från andra delar av landet. Det kan jämföras med vårt ordinarie budgetalternativ där vi tillför nästan 10 000 nya utbildningsplatser till regionen och detta utan att stjäla en enda plats från andra delar av landet, säger Tomas Eneroth.

- Jag saknar offensiva näringspolitiska och jobbskapande insatser för att stärka svensk industris konkurrenskraft. Det är också tydligt att det behövs mer resurser till utbildning, arbetsmarknadspolitik, företagande och forskning, säger Tomas Eneroth.

- Regeringens så kallade satsning är ytterligare ett exempel på att man i grunden inte förstår allvaret i situationen. Fortfarande väntar vi på att statsminister Fredrik Reinfeldt ska engagera sig i den allvarliga situationen, säger Tomas Eneroth.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se; daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna