Ljuskultur

​S:t Johannes kyrka en av finalisterna till Svenska Ljuspriset

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2015 12:00 CEST

S:t Johannes kyrka i Stockholm är ett av fyra ljusprojekt som gått till final om den årliga utmärkelsen Svenska Ljuspriset. Tävlingen arrangeras för 23:e året i rad och vinnaren koras den 8 september på Berns Salonger i Stockholm.

S:t Johanneskyrkan är församlingskyrka för S:t Johannes församling, som ingår i Domkyrko-kontraktet i Stock­holms stift. Byggnaden togs i drift år 1890 och kyrkogården har anor från tidigt 1600-tal. Kyrkan har ett mycket monumentalt läge, högt uppe på Brunkebergsåsen där Malmskillnadsgatan mynnar ut mot norr.

Området runt kyrkan och kyrkofasadens trånga och mörka prång hade tidigare stora problem med både prostitution och annan typ av brottslighet och behovet av förstärkt belysning för att skapa en tryggare omgivning var därför mycket stort.

Belysningskonceptet bygger på en ljussättning av kyrkans nedre tegelfasad som belyses underifrån, uppåtriktat, med varmt ljus som framhäver teglets struktur och varma färgton.Belysningslösningen tar avstamp i den kriminella problematiken och syftar till att kombinera en stämningsfull fasadbelysning som framhäver kyrkans arkitektoniska och estetiska värden, med en funktionell ljussättning som skapar en tryggare miljö. Kyrkan är skyddad som kulturminne och därför har hänsyn tagits i planeringen av montage, i syfte att göra så liten åverkan som möjligt på fasaderna.

Hela kyrkans fasad är belyst med mindre än 700W, vilket är en markant reducering från tidigare.

Medverkande i projektet:
Beställare: Henrik Gidlund och Anders Hedlund Stockholm stad

Belysningsplanerare: Alexander Cederroth och Fredrik Amnäs Black ljusdesign AB

Elkonsult: Martin Kempe, Bjerking

Elkonsult: Linda Bendelius, Bjerking

Elinstallatör: Hasse Allin Infratech

Övriga finalister i tävlingen:

• Kokpunkten Actionbad, Västerås
  • Kristus Konungens kyrka, Göteborg
  • LUX Lunds Universitet

Vinnaren av Svenska Ljuspriset koras den 8 september på Berns Salonger i Stockholm i samband med evenemanget Ljusdagen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För mera information:
Ansvarig kontaktperson för projektet: Alexander Cederroth, tel 076-878 37 69, e-post: alexander@blackljusdesign.se, Fredrik Amnäs, tel 0709-20 52 74, e-post: fredrik@blackljusdesign.se

För information om tävlingen: Mervi Rokka, Ljuskultur, tel 070-211 45 41, e-post: mervi.rokka@ljuskultur.se

Ljuskultur är informationsorgan och informerar om god belysning i den publika miljön, såsom kontor, skolor, sjukhus, industri, gator och utomhusmiljöer. Ljuskultur ger ut tidskriften Ljuskultur, Sveriges enda specialtidning om belysning, samt litteratur om god belysning.