S: Upp till bevis, ändra sjukreglerna nu!

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 12:35 CET

Sedan de nya sjukförsäkringsreglerna sjösattes för mer än två år sedan har den moderatledda regeringen utförsäkrat sjuka och hänvisat dem vidare till socialbidrag. Det är en minst sagt ovärdig behandling av dem som drabbas av ohälsa och sjukdom. Trots att regeringen känt till konsekvenserna av det nya systemet har man låtit det fortgå dag för dag. Fler och fler utförsäkras.

Nu reagerar Socialdemokraterna på att socialförsäkringsminister Ulf Kristersson ännu inte har några förslag till förändringar. Idagens eko beklagar Kristersson att svårt sjuka tvingas söka socialbidrag, men han redovisar inga konkreta förslag på hur eller när problemet ska lösas.

- Vi har lösningar som skulle kunna förhindra fortsatta utförsäkringar. Genom att omförsäkra och använda övergångsregler kan man lösa en mycket stor del av problemet. Regeringen är välkommen att ansluta sig till dessa. Vi är beredda att medverka till att få tillstånd en konstruktiv lösning för att sjuka människor, som inte kan arbeta, ska slippa leva på socialbidrag säger Tomas Eneroth, Socialdemokraternas talesperson i sjukförsäkringsfrågor.

- Jag förutsätter att Kristersson snarast kommer till socialförsäkringsutskottet och redogör för vilka åtgärder han tänker vidta, och när det ska ske. Det krävs att man agerar nu, säger Tomas Eneroth.

I socialförsäkringsutskottet pågår dessutom behandlingen av en motion som skulle förhindra att ytterligare 40 000 sjuka utförsäkras. Det skulle vara enkelt för de borgerliga partierna att rösta för denna motion, säger Eneroth.

I motionen som Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet föreslår finns konkreta lösningar som innebär att 180 dagars -gränsen tas bort och att det inte längre ska vara möjligt att utförsäkra sjuka människor som saknar arbetsförmåga. Förslaget innebär att en individuell prövning införs. Nu är det upp till bevis om regeringspartierna menar allvar med att göra någonting åt de förödande konsekvenserna som de nuvarande reglerna innebär.

Frida Ekberg
frida.ekberg@riksdagen.se