Kristdemokraterna, KD

(S)varte Petter-spel ovärdigt agerande i talmansvalet

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 14:20 CEST

- För alla som lärt sig att respektera det socialdemokratiska partiet för att det stått för stadga i det svenska politiska systemet känns det agerande vi nu sett som ovärdigt för Socialdemokraterna. Men framför allt ovärdigt gentemot talmansämbetet.
Det säger Stefan Attefall, gruppledare för Kristdemokraterna i riksdagen, med anledning av Socialdemokraternas agerande inför dagens val av riksdagens talman.

- Den kristdemokratiska riksdagsgruppen står bakom förslaget att omvälja Per Westerberg till riksdagens talman. Vi följer därmed principen att talmannen ska väljas av den gruppering som också har regeringsmakten. Såsom riksdagen nu är sammansatt innebär detta att vi också kommer att stödja en talmanskandidat från Socialdemokraterna till förste vice talman, från Miljöpartiet till andre vice talman och från Folkpartiet till tredje vice talman.
- Vi har alla att inse vårt ansvar för att vidmakthålla statusen på talmansämbetet. Men jag tycker att turerna de senaste dagarna riskerar att devalvera ämbetets status. Jag tänker på Socialdemokraternas agerande.
- Förre statsrådet och f.d. talmannen Björn von Sydow förklarade i förra veckan att han inte ville bli talman med indirekt hjälp av Sverigedemokraterna. Därmed fullföljde han vad Socialdemokraterna sa i valrörelsen.
- Mot den bakgrunden blev fortsättningen obegriplig när det i fredags kom ett nytt besked. Socialdemokraterna lanserade en ny talmanskandidat. Inte den de lanserat till posten som förste vice talman, utan en helt ny person utan erfarenhet av talmansuppdraget, regeringserfarenhet, eller motsvarande.
- Den argumentation som Björn von Sydow haft gäller nu inte längre i socialdemokratin. Motivet sägs numera vara att Socialdemokraterna inte kan avstå från att driva sin politik av rädsla för att få stöd från fel håll. Det är en fullt anständig argumentation när det gäller en sakpolitisk fråga. Men i valet av talman -  riksdagens viktigaste symboliska ämbete - bryr man sig inte om konsekvensen av sitt agerande. Dessutom känns upplägget som att man egentligen inte vill vinna talmansvalet. Man ägnar sig åt ett Svarte Petter-spel.

För mer information:
Stefan Attefall Gruppledare för Kristdemokraterna i riksdagen Tel: 070-623 96 57
Miriam Arrebäck Pressekreterare Tel: 076-527 25 02