Socialdemokraterna i Linköping

S vill bryta ensamheten bland äldre

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2018 12:44 CET

Ingen äldre ska vara ensam. Så lyder Socialdemokraterna i Linköpings andra vallöfte som presenterades under tisdagen. Får Socialdemokraterna fortsätta styra kommunen vill de att alla äldre ska ha en plats i sitt närområde där de kan finna gemenskap.

Mer än hälften av alla äldre inom hemtjänst och på särskilt boende besväras av ensamhet. Så ser det ut i såväl Linköping som i övriga riket. Mer än 40 procent av de äldre känner sig ensamma då och då, medan cirka 15 procent svarar att de ofta känner sig ensamma, enligt en rapport från Socialstyrelsen.

– Vi behöver göra mer i den här frågan, bland annat stärka samarbetet med anhörigföreningarna och föreningslivet. Det handlar om trygghet och det är inte okej att så många känner sig ensamma, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

För att bryta ensamheten vill Socialdemokraterna i Linköping att alla äldre i kommunen ska kunna gå till en träffpunkt i sitt närområde. Det kan handla om servicehus med cafe, underhållning och andra typer av aktiviteter.

Socialdemokraterna lovar också att bygga fyra nya trygghetsboenden i olika delar av kommunen och att alla äldreboenden ska ha wifi år 2020.

– Äldre ska ha samma möjligheter att använda teknik som alla andra. Den som vill ska utan problem kunna koppla upp sig för att hålla kontakten med nära och kära, säger Mikael Sanfridson (S), kommunalråd med ansvar för äldreomsorgen.

Utöver att minska äldres ensamhet går Socialdemokraterna till val på att all personal inom äldreomsorgen i Linköping ska vara utbildad. De säger sig också vara garanten för att äldreomsorgen inte ska bli ett marknadsexperiment.

– Privata utförare ska användas när de tydligt stärker kvaliteten i omsorgen och ingen aktör ska kunna sänka bemanningen till förmån för vinst, avslutar Kristina Edlund.

För kommentarer: Kristina Edlund, telefon: 0722-40 07 40
Mikael Sanfridson, telefon: 0722-40 08 24