S vill ha nytt branschprogram för läkemedelsindustrin

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 09:05 CET

Socialdemokraterna vill nu att staten kraftsamlar för att möta krisen inom läkemedelsindustrin - där bl a Astra Zeneca har tvingats säga upp 8 000 anställda globalt. Bland annat föreslår Socialdemokraterna rundabordssamtal för att få till stånd ett nytt branschprogram för för företagen inom läkemedel, bioteknik och medicinteknik. Samtidigt riktar partiet skarp kritik mot regeringen för att motverka också denna bransch framtidsmöjligheter.

- Sverige ligger mycket bra till i den globala konkurrensen på läkemedelssidan. Det är en tätposition vi ska vara måna om. Nu behöver denna framtidsbransch ökat stöd från samhället - i form av forskningssatsningar, exportstöd med mera - för att komma ut stärkt ur den kris man nu möter, säger Socialdemokraternas näringstalesman Tomas Eneroth.

- Att regeringen i detta läge väljer att lägga ned branschprogrammet för läkemedelsindustrin är mycket anmärkningsvärt. De borgerliga belastar statskassan med 1,3 miljarder kronor för att skattesubventionera barnpassning och andra "hushållsnära tjänster", men satsar bara en dryg tiondel av detta - knappt 150 miljoner kronor - i tillskott till medicinsk forskning. Det visar på att Maud Olofsson återigen inte förstår eller inte vill se den betydelse en viktig näring som läkemedel och medicin utgör, säger Tomas Eneroth.

- Nu vill vi få till rundabordssamtal med branschföreträdare för att tillsammans finna långsiktigt hållbara lösningar för branschen. Det gamla branschprogrammet fyllde en viktig funktion - nu behövs ett nytt och breddat branschprogram för läkemedelsindustrin, säger Tomas Eneroth, som nu kräver besked från näringsminister Maud Olofsson i en interpellationsdebatt i riksdagen.

Daniel Färm
daniel.farm@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna