S vill ha rättvisa skatter för pensionärer

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 14:19 CEST

Idag har pensionsgruppen träffats och lyssnat till försäkringskassan, som på socialdemokraternas initiativ, redovisat sin analys av hur det så kallade balanstalet i pensionssystemet kan hanteras för att undvika kraftiga svängningar i pensionerna. Socialdemokraterna menar att det är viktigt att fler partier nu ställer upp på konkreta förslag som gör att pensionärerna inte blir nästa stora förlorargrupp. Ett självklart steg är att sluta staffbeskatta pensionärerna.

- På sikt måste en pensionär och en löntagare beskattas lika, det är principiellt viktigt och handlar om att hålla ihop Sverige över generationerna. Därför är vi kritiska mot regeringens politik som innebär högre skatt bara för att man är pensionär. Vi har redan nu förslag i riksdagen som skulle ge en pensionär cirka 250 kronor lägre skatt per månad. Vi vill nu att regeringen går med på våra förslag, allt annat är oacceptabelt mot våra pensionärer, säger Veronica Palm (S) som är vice ordförande i socialförsäkringsutskottet och en av partiet representanter i pensionsgruppen.

Socialdemokraterna menar att regeringens orättvisa politik äventyrar uppslutningen kring pensionssystemet.

- Vi socialdemokrater står bakom pensionssystemet - men den orättvisa politik som regeringen drivit gentemot pensionärerna äventyrar uppslutningen kring systemet. Vi tänker lägga fram förslag som motverkar att pensionärerna nu fått ta en extra stöt till följd av den orättvisa politik som regeringen bedriver, säger Veronica Palm.

Frida Carlsson

frida.carlsson@riksdagen.se

Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se
Se, dela, kommentera http://youtube.com/socialdemokraterna