Kristdemokraterna, KD

(S) vurmar mest för popmusik och kocklandslag

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2004 11:51 CEST

- Ett samhälle där ingen hålls tillbaka, och ingen lämnas efter. Så skulle jag i en mening vilja beskriva min kristdemokratiska vision. För idag hålls människor tillbaka och hindras. Blir fråntagna möjligheter. Självkänslan krymper i takt med att valen blir färre. Familjer berövas möjligheten till inflytande över sin egen situation. Detta samtidigt som våra gamla lämnas ensamma med sin smärta och ångest.

Det sade Kristdemokraternas partiledare, Göran Hägglund, i sitt anförande vid Kristdemokraternas partifullmäktige på fredagen.

- (S) spänner fast människors vilja i ett skruvstäd. När människan hålls tillbaka hindras hon att göra gott. Och de entreprenörer, uppfinnare och företagare som vill pröva sina idéer och bidra till det gemensamma bästa - får de det stöd de behöver? Känner de luft under vingarna? Nej, för i fyrskift så turas Göran Persson, Bosse Ringholm, Leif Pagrotsky och Hans Karlsson om att kasta grus i näringsmaskineriet. Nu är det popmusik och kocklandslag som (s) vurmar för. Men garanterar vi inte goda villkor för löntagare och företag klarar vi inte heller jobben, resurserna till polisen, vården eller skolan.

- Samtidigt lämnas alltför många efter. Vi hör ständigt larmrapporterna om ofattbara 200.000 människor på våra äldreboenden som lider av undernäring. Om våra gamla som sitter - var och en ensamma vid sina köksbord med en ljummen, näringsfattig aluminiumfolielåda med mat framför sig - ditsatt i all hast av en jäktad person från hemtjänsten. En i raden av ansikten i av hastigt passerande. Det äldreboende som en gång kallades ålderdomshem var en mer människovärdig miljö. Utan mänsklig samvaro dör människor sakta - också om de skulle få tillräckligt med mat. Vi behöver en värdighetsgaranti som ger de gamla rättigheter som ska upprätthållas.

- Den nybildade Alliansen för Sverige behöver ett starkt kristdemokratiskt parti. Vi tillför ett perspektiv i politiken, inspirerat av kristen etik, som annars skulle saknas. Det är lätt att bli lite bekväm och nöjd i en allians. Känslan av att vara fler med ett gemensamt mål är härlig, men också lite bedräglig. För valet måste vinnas också. Och då räcker inte bara samarbete på de områden som Alliansen slagit fast. Då krävs det att vi vinner väljare på kristdemokratisk politik.

Göran Hägglund
Partiordförande