Perforce Software

Så blir 2014 för programutvecklare enligt Perforce

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 14:00 CET

Perforce Software presenterar i dag sin bild av hur programutvecklingen kommer att förändras under 2014. Det övergripande temat är vikten av kontinuerliga leveranser – en metod för att automatisera och påskynda lanseringen av ny programvara – och hur det påverkar också företag utanför IT-branschen.

Sammanfattning:

• För att inte hamna efter sina konkurrenter – och för att dra lärdom av hur den amerikanska hälsotjänsten HealthCare.gov lanserats – kommer allt fler företag att gå över till kontinuerliga leveranser (Continuous Delivery) som metod för att utveckla och lansera programvara.
  • Debatten om PRISM-övervakningen kommer att påskynda tillväxten av privata moln. Många organisationer kommer att använda lokala publika moln, men den största tillväxten sker inom privata moln.
  • När alla företag blir programbolag i någon form kommer utvecklarna att ses som helt avgörande för konkurrenskraften.

– I dag är det inte längre bara teknikföretag som är beroende av programvara. Ledande företag inom detaljhandel, hushållsartiklar, flyg, sjukvård, utbildning och finansiella tjänster använder alltmer egna program för att kunna vara innovativa. Det påverkar branschstandarder och alla som arbetar för dessa organisationer, säger Christopher Seiwald, grundare och VD för Perforce.

Några av de saker som Perforce förutspår för 2014:

• Kontinuerliga leveranser kommer att öka i betydelse: Företag som bygger sin verksamhet på programvara kommer inte att utsätta sig för risker genom att förlita sig på stora, årliga programlanseringar bara för att sedan upptäcka att behoven och marknaden har förändrats. Genom att arbeta med kontinuerliga leveranser kan lanseringscyklerna bli kortare – och problemen kan upptäckas mycket tidigare.
  • Framtiden för privata moln: Globala frågor som t.ex. övervakning och PRISM-debatten kommer att öka användningen av privata moln över hela världen. Nya lokala leverantörer kommer att skapa lösningar med inbyggd, avancerad säkerhet.
  • Konungens återkomst: När programvaran spelar en allt större roll, kommer utvecklaren att vara den mest eftersökta medarbetaren. Utvecklarna får också ta ett större ansvar för kvalitet, prestanda och drift när leveranstiderna för program blir kortare.

– Med rätt planering kan företag ligga i framkant och använda kontinuerliga leveranser innan konkurrenterna. Vi tror att det finns enorma möjligheter för företag att förbättra kvaliteten i sina produkter och hur de anpassar sig efter marknaden. Därför är det spännande att samarbeta med pionjärerna som resten av programindustrin snart kommer att följa efter, säger Christopher Seiwald.

Om Perforce Software

Perforce Software används av ledande företag som Salesforce.com, SAP och New York Stock Exchange för att hantera sina immateriella rättigheter. Perforce produkter hjälper arbetsgrupper att arbeta tillsammans med digitalt material som programkod, dokument, multimedia, kalkylblad, bilder osv. Perforce kan hantera stora och utspridda mängder innehåll och gör att kunderna blir mer produktiva, minskar sina kostnader, ökar sin säkerhet och regelefterlevnad. Genom lanseringen av Commons är det nu enkelt för alla att använda kraftfulla verktyg för versionshantering. Perforce Software grundades 1995 och har sitt säte i Alameda, Kalifornien med kontor i Storbritannien, Kanada och Australien. För mer information besök www.perforce.com.