Meet In Grid, fd RAU

Så blir du lycklig på jobbet – med gamification

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 10:00 CEST

Går du till jobbet med glädje och med inställningen att det du gör är meningsfullt och viktigt? Grattis, då tillhör du en minoritet. Sanningen är, att hela 87% är oengagerade i sitt arbete enligt Gallups globala undersökning från 2016. Nya konferensen GamifyUs vill sätta ljuset på hur företag kan använda gamification som ett sätt att vända trenden.

"Vi använder gamification för att driva engagemang och skapa transparens i våra motivations & lojalitetsprogram. Det är viktigt, särskilt för så kallade millennials, som har helt andra krav på ledarskap. De vill kunna påverka hur det går för dem själva, teamet och resten av företaget," säger Stefan Thorberg, VD och grundare av Gamification in Business på Inspiration Company.

En annan av aktörerna är FEO Media, spelstudion bakom spelsuccén Quizkampen, som allt oftare började kontaktas av företag som ville ha en egen variant av spelet för att motivera sina medarbetare. Det resulterade i Quizkampen Business.

Om man får drömma, hur skulle ni vilja att gamification i framtiden integreras i organisationer för att skapa bättre resultat?

- Jag skulle vilja att gamification blir en lika naturlig del i företagens verktygslåda som email och PowerPoint är idag. Att alla kan lära sig nya saker på ett enkelt och roligt sätt!” säger Robert Willstedt, grundare av Quizkampen/FEO Media.

Den 28:e september är det premiär för GamifyUs, Skandinaviens första konferens för Gamification och VR in Business, på Stockholmsmässan. Där samlas internationella experter och svenska företag som alla är framgångsrika exempel inom både gamification och Virtual Reality.

"Vi har en annan syn på arbete idag än för bara 20-30 år sedan. Vi nöjer oss inte längre med att ha ett jobb att gå till för att kunna plocka ut en lön i slutet av månaden. Istället vill vi att jobbet ska bidra till vår professionella och personliga utveckling, kännas engagerande och meningsfullt, och så vill vi helst ha snabb feedback på våra insatser. Gamification är ett effektivt verktyg för att göra just detta, därför vill vi skapa den här mötesplatsen för att sprida kunskapen till så många som möjligt", säger Frida Monsén, Affärsutvecklare på Meet In Grid som ligger bakom konceptet.

GamifyUs är Stockholms första konferens för gamification och VR i business. Den äger rum den 28 september på Stockholmsmässan.

Meet In Grid är ett produktionsbolag som skapar moderna arenor för lärande och förändring. Meet In Grid har växt fram ur Rektorsakademien Utveckling vars mission om ett ökat lärande nu tar en ny nivå även utanför skolans domäner. Idag är lärande en ständigt pågående process som fortsätter genom hela livet och det är i mötet tillsammans med andra i ”gridden” som långsiktig förändring sker och förstärks. Meet In Grid är bland annat medarrangörer till SETT, SETT SYD, SETTdagene och GamifyUs.