Centerpartiet i Göteborg

Så blir svensk fiskodling ännu mer klimatsmart

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2017 15:58 CEST

Just nu pågår Västerhavsveckan, som är en temavecka för havsmiljö. Miljön i Västerhavet och längs den svenska Västkusten riskerar att kraftigt försämras till följd av klimatförändringar. Centerpartiet vill bidra till att öka kunskapen om Västerhavets miljö och lyfta fram lösningar. Torsdagen den 10 augusti klockan 18.00 anordnas därför en föreläsning om havets möjligheter att utvinna biogas av avfall.

Inbjuden gäst och talare är Bengt Gunnarsson från Camparus AB. Bolaget driver laxodling på Smögen och planerar att göra biogas av avfallsrester. Centerpartiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin kommer också att medverka.

- Det finns en enorm potential med att omvandla avfall från fiskodlingar. Svenskodlad fisk är redan idag ett klimatsmart val på tallriken, genom att producera biogas av avfallet skapas ytterligare miljövinster. Det är också en viktig del av den gröna omställningen och bidrar till cirkulär ekonomi, säger Rickard Nordin.

Cirkulär ekonomi innebär att ta ansvar och skapa affärsmöjligheter i hela produktionskedjan, alltifrån materialåtervinning till energiutvinning. Det är även viktigt att lyfta fram jobbtillväxt som argument för en sådan omställning, enligt Rickard Nordin.

- Genom att ersätta importerade fossila råvaror med närodlad biogas skapar vi fler arbetstillfällen. Småföretagare på Västkusten har en viktig roll att spela, avslutar Rickard Nordin.

Adress:

Centerpartiets kansli

Vasagatan 21, Göteborg

Kontakt:

Kristoffer Filipsson

Pressansvarig, Centerpartiet i Göteborg

Pressbild Rickard Nordin:

Alla ska kunna bestämma över sitt liv genom egna och fria val. Du ska kunna skapa din egen framtid, oavsett var i landet du väljer att bo. Tillväxt och nya jobb skapas bäst om vi samtidigt tar ansvar för miljön. Utifrån det formar vi vår politik.