Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA

Så blir Sverige internetledande

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 10:03 CEST

Unga eldsjälar ligger bakom en rad prisade "nät"-företag. Hur ser våra främsta "nät"-entreprenörer på Sveriges utveckling och möjligheter att vara en internetnation av rang? Drivkrafter och hinder diskuteras av två entusiastiska entreprenörer och Sveriges förste innovatör på nätet, Östen Mäkitalo, på IVAs frukostmöte 29 april. Gedigen erfarenhet möter ung entusiasm i en diskussion om Sveriges styrkor och svagheter som internetnation. Möt Måns Adler, grundare av företaget Bambuser och Jonas Lejon, grundare av mikrobloggtjänsten Bloggy. Dessutom berättar ledaren för Mobile Life, Kia Höök, IVA-ledamot och professor, om framtidens mobila internet och ger sin syn på hur Sverige står sig internationellt. Frukostmötet Drivkrafter för en internetentreprenör är ett tillfälle att träffa och inspireras av några av Sveriges främsta internetentreprenörer. Exempel på frågor som tas upp är:

• Drivkrafter för internetutvecklingen - av vem, vad och hur drivs utvecklingen idag?
  • Hinder för tjänste-, teknik- och infrastrukturutveckling på internet
  • Framgångsfaktorer för att göra Sverige till ledande internetnation
Bakom arrangemanget står IVA-projektet Ambient Sweden. Ett projekt som drivs med målen att säkra och flytta fram Sveriges positioner inom framtidens internet. Det handlar om att från nuläget och de senaste forskningsrönen prioritera och se till att ansvariga organisationer och individer genomför nödvändiga åtgärder för att Sverige år 2015 ska vara en ledande internetnation. Läs mer om projektet på: www.iva.se/ambientsweden
Tid: Onsdagen den 29 april kl 8.00 - 9.30, smörgås och kaffe serveras från 7.30 Plats: IVAs Konferenscenter, Wallenbergsalen, Grev Turegatan 16, Stockholm För information och anmälan: Birgitta Björkskär, pressansvarig, IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien,