HolidayPhone AB

Så enkelt slipper du chockräkning efter semestern

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2011 14:30 CEST

Ska du ta med dig mobiltelefonen på utlandssemestern? Då kan telefonräkningen bli en otrevlig överraskning när du kommer hem. Här får du tips på hur du slipper problemet - utan att lämna telefonen hemma.

Flera gånger per år uppmärksammas problemet med svenskar som drabbats hårt ekonomiskt av skyhöga mobilräkningar efter att ha använt sin mobiltelefon i utlandet, ovetandes om kostnaderna som det kan medföra. Ännu fler drabbas i det tysta. Ökat användande av smartphones gör att många inte tänker på att mobildata kan förbrukas i bakgrunden, utan att man är inne i en webbläsare på telefonen. Svenskar som använder mobildata i utlandet är en ökande, och viktig inkomstkälla för operatörerna.

Den vanliga rådet som ges är att man ska stänga av mobilen på semestern, eller att åtminstone slå av mobildata. För många är detta antingen för krångligt, man glömmer bort det, eller så vill man faktiskt kunna använda sin telefon även på resan.

En del förespråkar också att man ska själv som turist kan köpa ett kontantkort i utlandet. Problemet blir då att man tyvärr inte blir nåbar på sitt svenska nummer under semestern. Räkna heller inte med att dina vänner på grund av utlandsdaxa kommer att våga ringa dig på ett utländsk nummer, även om du ger ut det till dom. Dessutom är det få som har tid att krångla med att leta upp en butik som säljer simkort, det första man gör efter att ha landat på semesterorten.

HolidayPhone har därför tagit fram en lättanvänd och trygg lösning så att semesterfirande svenskar slipper en dyr telefonräkning efter semestern samt vidarekopplar kundens inkommande svenska samtal via internettelefoni. Detta gör att du som HolidayPhoneanvändare blir nåbar på ditt svenska mobilnummer utan utlandsroaming, samt att du kan ringa och mobilsurfa ungefär lika billigt som hemma (eller billigare), på semestern.

Eftersom det är ett förbetalt kontantkort, så faktureras inte någon kostnad i efterhand. För de flesta resmål som HolidayPhone fungerar i, ingår även generöst med fastpris mobilt Internetdata utan extra kostnad. Du som turist slipper därmed att oroa dig för dyra och godtyckliga priser per MB i utlandet.

HolidayPhone fungerar i Turkiet, Spanien, USA, Kroatien och många andra populära resmål i utlandet.

"I t.ex HolidayPhones Turkietpaket ingår hela 250MB mobildata till fastpris, samt flera timmars samtal till och från Sverige för endast 599kr i fast kostnad. Som jämförelse kostar mobildata i Turkiet med ett svenskt Teliaabonnemang 120kr per MB. 250MB skulle således kosta 30 000 kr." säger Joacim Boivie, VD på HolidayPhone.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Joacim Boivie, VD
HolidayPhone AB
Arenav. 41
121 77 Stockholm-Globen

E-post: joacim.boivie@holidayphone.se
Web: www.holidayphone.se
Facebook: www.facebook.com/HolidayPhone

HolidayPhone erbjuder konsumenter och företag ett enkelt sätt att ringa och mobilsurfa billigt i utlandet från sin mobiltelefon, samtidigt som kunden blir nådd på sitt svenska mobilnummer. För många resenärer innebär detta en besparing på 1000-tals kronor under resan, som kan användas bättre till annat.