Electrolux AB

Så får du en perfekt jul – hellre personliga än dyra klappar under granen

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2009 16:20 CET

De flesta ser fram emot att fira en lugn och trivsam jul i familjens sköte. Men för att få till den perfekta julen krävs ett inte bara noggrann planering utan också att man är glad, nykter och avslappnad.

I Electrolux undersökning frågade vi vad som gör den perfekta julvärden. 74 procent tycker att det viktigaste är att vara glad och trevlig mot alla gäster. Att maten och familjen är i fokus under julen är tydligt då 46 procent svarar att julvärden ska se till att det finns julmat till alla samt att 42 procent anser att en bra julvärd firar jul med släkt och vänner. Men en bra julvärd ska också se till att det är rent och snyggt (37 procent) samt klara av att laga all julmat utan att bli stressad (31 procent).

- För att bli en perfekt julvärd krävs ett projektledararbete i den högre skolan. Inte nog med att man ska hinna handla klappar och laga mat. Man ska göra det så bra att man inte blir stressad. För att lyckas krävs att man planerar julen noga. Säger Mattias Rådström på Electrolux.

Bli populär under julen med persoliga klappar

Att skörda pluspoäng genom att köpa dyra klappar är inget framgångsrecept. Bara 1 procent av respondenterna tycker att ge de dyraste klapparna är ett vinnande julbeteende. Det kan jämföras med att 55 procent tycker att det bästa man kan göra på julen är att ge genomtänkta och personliga klappar. Föga förvånande är det i den yngsta målgruppen man hittar flest som gillar de som ger dyra klappar (9 procent). Det absolut värsta man kan göra på julafton är att bli full. Föjt av att vara grinig och sönderstressad samt att glömma köpa julklappar till någon närstående.

Topp 5 vinnande julbeteende:

1. Köpa genomtänkta och personliga julklappar (55 procent)

2. Griljera julskinkan själv (32 procent)

3. Skänka pengar till välgörenhet (25 procent)

4. Ha personliga rim på alla paket (23 procent)

5. Baka sitt eget julbröd (20 procent)

Topp 5 förargelseväckande julbeteenden:

1. Bli för full (71 procent)

2. Bli sönderstressad och grinig av allt julstök (39 procent)

3. Glömma köpa julklappar till någon närstående (19 procent)

4. Inte titta på Kalle Anka (8 procent)

5. Inte laga den klassiska julmaten (6 procent)

Om undersökningen

Electrolux genomför regelbundet undersökningar för att reda på hur konsumenter använder och relaterar till företagets produkter i vardagen. Vid julen är detta extra viktigt då både köks- och städutrustning spelar en viktig roll i firandet. Electrolux julundersökning är en webbaserad konsumentundersökning bland drygt 1000 personer och är statistiskt representativ för svenska folket. Undersökning genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget United Minds.

Få firar grön jul – var femte struntar i miljön under julen

Posted: 22 Dec 2009 08:51 AM PST

Under julen är svenskarna mindre miljömedvetna än annars. Mer än var fjärde lagar så mycket mat att de är tvungna att slänga det som blir över och var femte svarar att de köper mindre ekologiska varor än annars.

När julen står för dörren orkar vi inte bry oss om miljön. 19 procent av respondenterna i Electrolux julundersökning svarar att tar mindre hänsyn till miljön under julen och lika många anser att de köper färre ekologiska varor än annars. Dessutom köper vi mer mat än vi kan konsumera. 26 procent att av alla tillfrågade svarar att de lagar mat som måste kastas för att den blir dålig i högre utsträckning under julhelgen än annars. Det ska ses i ljuset av att ett genomsnittligt hushåll slänger vanligtvis ca 5,7kg mat i veckan enligt en rapport från konsumentföreningen i Stockholm.

- Under julen är det extra viktigt att planera sin förvaring av maten. Många får inte plats med all mat i kylen eller frysen samtidigt som fler än var tredje svensk köper mer mat än de hinner äta upp. Om man planerar sina inköp bättre och förvarar maten rätt, kan man sparar både pengar och miljön. Säger Mattias Rådström PR-ansvarig Norden på Electrolux.

Matförvaring under jul en stressfaktor

Ett till bristningsgränsen fyllt kylskåp är en vanlig syn i svenska hem under julen. Julmaten hör julen till men det är också en källa till stress. 27 procent av alla tillfrågade har någon gång känt sig stressade över att inte kunna förvara julmaten på ett bra sätt. Knappt var femte känner sig stressad över att behöva slänga julmat som blivit dålig. 33 procent av de tillfrågade tycker att förpackningar som gör att maten håller längre och tar mindre plats skulle underlätta för dem i julförberedelserna. 29 procent vill helst ha ett nytt miljövänligt kylskåp och 19 procent skulle vilja ha en kombiugn så de kan laga flera olika julrätter samtidigt.

Ny teknik räddar julmaten

Inom vitvarubranschen görs hela tiden framsteg inom förvaringsteknik. Bland annat är flera av Electrolux modeller utrustade med så kallade DME+ teknik (dynamisk kyla) som gör att temperaturen och luftfuktigheten är konstant och inte varierar. I vanliga kylskåp kan temperaturen variera med upp till 4 grader vilket har en negativ påverkan på hållbarheten hos matvaror. Dessutom finns det i vissa modeller specialfack för bättre förvaring av färska råvaror så som kött och fisk, något som är extra viktigt under julhelgen.

Om undersökningen