SkyltSpektrum AB

Så får du smidigt igenom bygglov för skyltar med belysning

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2014 08:11 CEST

Skyltspektrum har utökat verksamheten med en bygglovsansvarig, som på heltid servar kunder med effektiva bygglovsansökningar för skyltar med och utan belysning. Hon delar nu med sig av sina bästa tips för att få igenom bygglovet så smidigt som möjligt.

Skyltspektrum har en gedigen erfarenhet av fasad- och ljusskyltar för såväl lokala som rikstäckande verksamheter, samt större skyltprojekt över hela Norden och delar av norra Europa.

Vår bygglovsansvariga Ottilia Derestam sammanfattar här sina fem bästa tips för att få igenom bygglovsansökan. Det kan vara stora skillnader för hur bedömningar görs inom olika kommuner, och på många ställen är flera parter inblandade, till exempel Trafikverket eller Riksantikvarieämbetet.

1. Var påläst

En stor del av Sveriges kommuner har skyltprogram med riktlinjer som måste följas. Vi följer upp vilka regler och detaljer man måste ta hänsyn till i varje kommun. För vissa fastigheter och lägen gäller särskilda bestämmelser och varje skyltprojekt bör förankras med berörda fastighetsägare. Allt går snabbare när skyltarna utformas rätt från början.

2. Skicka med rätt underlag

Bra ritningar och tydliga bilder av läget och skyltens utförande är A och O. Det behövs både en situationskarta och en fasadritning, gärna med både före- och efterbilder. Här är Skyltspektrums underlag med platsundersökning, mått och fotomontage till stor nytta.

3. Håll kontakten under processen

Var envis, men ha tålamod. Det är bra att följa upp inskickade handlingar med telefonsamtal för att se så att processen flyter och inte stannar upp någonstans. Samtidigt går det förstås inte att ”tjata” sig igenom snabbare – arbeta med god personlig kontakt så att inget blir bortglömt.

4. God design underlättar

Tänk på att skyltens design ska vara tydlig och väl utförd. Det som ser snyggt ut, och är väl anpassat till fasad eller skyltläge, har lättare att gå igenom - eftersom skyltprogram och riktlinjer utformas för att skyltar inte ska störa eller ge förvirrande intryck.

5. Håll koll på ljuskällan och ljusets riktning

Planera noga för ljusets riktning när skyltar med belysning ska placeras i områden med bostäder eller trafik. Om ljuset lyser mot fasaden från skyltens sidor finns risk att det stör boende i samma hus, men detta går att komma runt genom att rikta ljuset framåt, genom skylten. Däremot kan sidobelysning eller bakåtbelysning vara en bra lösning vid trafikerade platser.

Skyltspektrum har en gedigen erfarenhet av fasad- och ljusskyltar för såväl lokala som rikstäckande verksamheter. Under de senare åren har detta utökats med större skyltprojekt över hela Norden och delar av norra Europa.

- Just nu går jag igenom land för land och bygger upp kunskap om deras bestämmelser, säger Ottilia Derestam. I Sverige brukar det ta 3-6 veckor att få besked, och ofta går det snabbare. I många andra länder tar det längre tid, som i Norge där processen tar omkring 12 veckor.

Ottilia Derestams tjänst som bygglovsansvarig är helt ny på Skyltspektrum. Hon rekryterades för att företagets tjänst med bygglovsansökningar har varit så enormt uppskattad av kunder och gör att varje skylt- och profileringsprojekt kan genomföras snabbare. Tidigare har detta arbete gjorts av företagets projektledare, och de sitter fortfarande med en stor expertis som också nyttjas i arbetet.

För frågor om skyltar och bygglov, kontakta Ottilia Derestam, bygglovsansvarig, 0733-34 25 12 eller ottilia.derestam@skyltspektrum.se.

För presskontakt i andra ärenden, kontakta Conny Johansson, grundare Skyltspektrum, 0734-34 57 21 eller conny.johansson@skyltspektrum.se.

Om SkyltSpektrum

Skyltspektrum är en av branschens ledande leverantörer av fasad- och ljusskyltar, profilering och säljförstärkande inredningsprodukter. Företaget grundades 2006 och huvudkontoret finns i Norrköping. Vi servar kedje- och franchiseföretag över hela världen med allt från serviceavtal till design, omprofilering, bygglovshantering, lagerhållning, montage och konvertering till LED.

För ytterligare information om oss, besök www.skyltspektrum.se