Lannebo Fonder

Så går fonderna

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2018 13:48 CET

2017 är till ända och börsutvecklingen var stark över helåret. Vinsterna steg medan marknadsräntorna i stort sett var oförändrade. Lannebos fonder levererade positiv avkastning med Lannebo Europa Småbolag och Lannebo Småbolag i spetsen.

För första gången sedan 2007 visar samtliga av världens 45 största ekonomier tillväxt och utsikterna för 2018 ser bra ut. Europa och Sverige som är de största marknaderna i Lannebos fonder är präglade av konjunkturoptimism. Utmaningarna är, och kommer fortsätta att vara, att hitta köpvärda aktier på en högt värderad börs. Aktiemarknaden är en kamp mellan bra konjunktur och låga räntor på den ena sidan. På den andra sidan har vi höga aktievärderingar och hög politisk osäkerhet. Vi fortsätter att arbeta outtröttligt med aktiv förvaltning där vi handplockar aktier som vi bedömer ha förutsättningar för att generera långsiktigt hög avkastning till rimlig risk.

Läs mer om varje fonds utveckling och förvaltarnas kommentarer i de senaste månadsrapporterna.

Lannebo Fonder är ett av Sveriges största fristående fondbolag med uttalat fokus på aktiv förvaltning. Bolaget, som grundades 2000, baserar investeringsstrategin på långsiktighet, riskmedvetenhet och självständighet. Vi startar och förvaltar fonder där vi genom djup kunskap, erfarenhet och engagemang kan vara världsledande inom fondens nisch. Lannebo Fonder förvaltar ca 70 miljarder kronor i 16 fonder. Huvudkontoret ligger i Stockholm. I oktober 2016 öppnades en filial i Köpenhamn.

Org nr: 556584-7042. Tillståndsmyndighet: Finansinspektionen.

Riskinformation: Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i en fond kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Aktiefonders värde kan variera kraftigt på grund av deras sammansättning och de förvaltningsmetoder fondbolaget använder sig av. Faktablad, informationsbroschyr och information om fondens avkastning över olika tidsperioder finns på lannebofonder.se. Ingen hänsyn till inflation har tagits.