Strateg

Kampanj skapade bättre boende åt våldsutsatta kvinnor

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 11:15 CET

Visa din mamma att du bryr dig – genom att bry dig om en annan mamma på Mors dag. Det var innehållet i kampanjen ”En annan mamma”, som genererade 57 000 kronor till Kvinnohusets verksamhet för våldsutsatta kvinnor och barn.

Alla som brytt sig har åstadkommit stor skillnad tillsammans, säger Gun Hedlund.

Hon är ordförande i den ideella föreningen Kvinnohuset i Örebro.

– Vi på Kvinnohuset har inte resurser att driva, administrera och betala för sådana här kampanjer. Det var helt enkelt så att idén presenterades för oss och vi sa ja tack, säger hon.

Resultatet av Mors dags-kampanjen slutade på nästan 57 000 kronor. Eftersom alla som engagerat sig i kampanjen gjorde det helt ideellt, gick alla pengar direkt till Kvinnohusets verksamhet för våldsutsatta kvinnor och barn.

– Nu har vi använt gåvopengarna till åtta nya väggfasta tv-apparater. Sex av dem har installerats i de boendes rum och två i gemensamma sällskapsrum.

Investeringen innebär en stod skillnad i boendekvalitet, säger Gun Hedlund:

– Det är inte ovanligt att våra boende mår psykiskt dåligt som en krisreaktion på de hot, våld och kränkningar som de utsatts för. Det innebär att det ibland kan kännas svårt med för mycket umgänge med andra. Mår man riktigt dåligt, frestar det på att dela gemensamma utrymmen med andra vuxna och barn. Ibland vill man bara vara ifred.

Mer privatliv

En egen vägg-tv på rummet är därför en verklig kvalitetshöjning, säger Vuokko Erman, verksamhetschef på Kvinnohuset:

– Örebroarnas gåvor möjliggör mer privatliv åt våra boende, som nu kan dra sig undan på ett annat sätt än tidigare. För mammor och barn är det värdefullt att ibland få vara i fred och känna sig som en egen familj och för ensamstående kan det vara skönt att komma ifrån stojande barn en stund.

Allt är inte elände, poängterar Vuokko Erman. Ibland är det läge för både glädje och gemenskap i sällskapsrummen.

– Och även där har vi alltså nu fått ett rejält standardlyft. Vi är väldigt tacksamma och vill rikta ett stort och uppriktigt tack till alla som brytt sig och varit med och skapat skillnad.

Idén till kampanjen ”En annan mamma” väcktes på Strateg den 29 mars i år. Den 4 maj rullade kampanjen igång med bl.a. annonser i NA, kampanjwebb, Facebook och 14 publika ambassadörer som tog avstånd från mäns våld mot kvinnor.

Genom att skänka pengar via sms eller kampanjwebb fick givaren ett vackert gåvobevis att ge till mamma på Mors dag den 29 maj. Målet var att samla in 50 000 kr till Kvinnohuset i Örebro. Resultatet slutade på 56 750 kronor, 50 050 kronor via 406 sms och 6 700 kronor via bankgiro.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Leif Goldkuhl, projektledare Strateg 0701-844 409

Gun Hedlund, ordförande i den ideella föreningen Kvinnohuset i Örebro 0737-40 91 92

För ”på-plats-reportage” om örebroarnas gåva på Kvinnohuset:

Vänligen kontakta verksamhetschef Vuokko Erman via e-post ve@kvinnohusetorebro.se eller tfn 070-33 21 125

---

Strateg är en reklam- och webbyrå med drygt 30 medarbetare. Vi skapar kreativ och integrerad kommunikation som gör skillnad och samarbetar med några av Sveriges starkaste varumärken.